Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób zaplanować rewalidację dla ucznia posiadającego orzeczenie ze względu na niepełnosprawność sprzężoną? Czy nauczyciel powinien mieć kwalifikacje do każdego rodzaju niepełnosprawności? Ile godzin rewalidacji przypada uczniowi w oddziale specjalnym?
Zajęcia rewalidacyjne polegają na prowadzeniu procesu edukacyjnego, terapeutycznego, usprawniającego, korekcyjnego i wychowawczego z zaplanowanymi celami. Zajęcia są kierowane do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Z uwagi na powyższe, planując zajęcia rewalidacyjne, powinno się uwzględniać zalecania zawarte w orzeczeniu oraz indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów. Przepisy prawa oświatowego nie wprowadzają zamkniętego katalogu zajęć rewalidacyjnych. Oznacza to, że dokonując wyboru, należy postawić na indywidualizację pracy z każdym uczniem w zakresie metod pracy, czynności i charakteru podejmowanych zadań. Zajęcia rewalidacyjne powinny być uwzględnione w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym opracowywanym dla każdego ucznia niepełnosprawnego.
Na podstawie § 7 ust. 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) dyrektor szkoły powierza prowadzenie zajęć rewalidacyjnych nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia. W świetle § 23 ust. 1 i § 15 ust. 4 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1289) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki,
2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
W przypadku uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną ocena kwalifikacji nauczyciela zależy od tego, który rodzaj niepełnosprawności wskazany jest jako pierwszy (wiodący w orzeczeniu) bądź od szczegółowych wskazań w orzeczeniu w zakresie zajęć rewalidacyjnych. Przykładowo dla ucznia z upośledzeniem umysłowym, u którego stwierdzono słabosłyszenie, nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje z zakresu oligofrenopedagogiki oraz ewentualnie kwalifikacje z zakresu surdopedagogiki.
Liczba godzin rewalidacji jest określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639). Załącznik nr 1 wskazuje, że minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych w każdym roku szkolnym wynosi w oddziale specjalnym po 12 godzin na oddział (szkoła podstawowa specjalna).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w świetle obowiązującego Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 czerwca 2018 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania wycieczek szkolnych wyjazd uczniów na zawody sportowe (z różnych klas) lub udział uczniów w konkursach należy postępować wg rozporządzenia, traktując wyjazd jako wycieczka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji dotyczącej stosowania przepisów regulujących materię opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jst.
Z chwilą wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych zmianie uległ charakter opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach i stały się niepodatkowymi należnościami budżetowymi o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Czy w związku z wejściem w życie powyższych przepisów nadal prawnie dopuszczalne jest zawieranie umów cywilnoprawnych pomiędzy Dyrektorem publicznej placówki oświatowej a rodzicami / opiekunami prawnymi dziecka, a jeżeli tak jaki jest dopuszczalny zakres materii, która może zostać uregulowana w tej umowie?
Czy – z uwagi na zmianę charakteru opłaty – możliwe i prawnie dopuszczalne jest uregulowanie zasad odpłatności za korzystanie z usług publicznego przedszkola prowadzonego przez gminę (w tym – odpłatności za wyżywienie) w taki sposób, aby od rodziców / prawnych opiekunów dzieci czasowo nie uczęszczające do placówki opłaty te nie były pobierane?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na pytania: 1) Czy koszty związane ze szkoleniem nauczycieli czy innych pracowników przedszkola niepublicznego mogą być rozliczane z dotacji oświatowej?; 2)Czy autorem programu autorskiego nauczania języka angielskiego w przedszkolu może być zespół, dyrektor z powołanym zespołem, jeśli dyrektor nie ma wykształcenia w tym zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak rozwiązać problem uczniów powtarzających klasę III gimnazjum w sytuacji, gdy w roku szkolnym 2011/2012 będą uczniami klasy III, w której obowiązuje inny ramowy plan nauczania i inna podstawa programowa - ci uczniowie nie mieli takich przedmiotów, jak : edukacja artystyczna, edukacja techniczna, czy drugi język nowożytny?Będę wdzięczna za podpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice wpłacają składki na Radę Rodziców. Czy powinnam wydać rodzicom pokwitowanie na druku KP?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe