Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji dotyczącej stosowania przepisów regulujących materię opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jst. Z chwilą wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych zmianie uległ charakter opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach i stały się niepodatkowymi należnościami budżetowymi o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Czy w związku z wejściem w życie powyższych przepisów nadal prawnie dopuszczalne jest zawieranie umów cywilnoprawnych pomiędzy Dyrektorem publicznej placówki oświatowej a rodzicami / opiekunami prawnymi dziecka, a jeżeli tak jaki jest dopuszczalny zakres materii, która może zostać uregulowana w tej umowie? Czy – z uwagi na zmianę charakteru opłaty – możliwe i prawnie dopuszczalne jest uregulowanie zasad odpłatności za korzystanie z usług publicznego przedszkola prowadzonego przez gminę (w tym – odpłatności za wyżywienie) w taki sposób, aby od rodziców / prawnych opiekunów dzieci czasowo nie uczęszczające do placówki opłaty te nie były pobierane?
Zawarcie umowy cywilnoprawnej w ww. przedmiocie nie jest ani nakazane, ani także formalnie zakazane, natomiast MEN uważa je za zbędne (https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/oplaty-za-publiczne-przedszkola-a-umowy-cywilnoprawne-wyjasnienia-men.html), ponieważ zasady pobierania opłat przez przedszkola i podstawę ustalenia ich wysokości regulują wprost przepisy publicznoprawne, których umowa z rodzicem nie może modyfikować - art. 52 ust. 1, 12 i 15 ustawy z 27.10.2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203). W szczególności niedopuszczalne jest obciążenie rodziców/opiekunów prawnych ucznia opłatami za zajęcia dodatkowe lub posiłki, z których dziecko w rzeczywistości nie skorzystało w przedszkolu - wyrok WSA w Krakowie z dnia 4 czerwca 2013 r., III SA/Kr 1217/11; wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 30 lipca 2009 r., II SA/Go 290/09; wyrok NSA z dnia 16 marca 2010 r., OSK 1646/09, OwSS 2010/4/67-74; wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2010 r., I OSK 1477/09), ani stosowanie innych stawek opłat niż wprowadzone w oparciu o powołane na wstępie przepisy. Według stanowiska MEN obowiązek ponoszenia opłat za korzystanie z dodatkowych zajęć wychowania przedszkolnego w wysokości określonej uchwale rady gminy aktualizuje się z chwilą rozpoczęcia korzystania z tego świadczenia, zaś dyrektor przedszkola oblicza miesięczną należność wynikającą z liczby godzin, w których dziecko korzystało w danym miesiącu z wychowania przedszkolnego w ramach czynności o charakterze materialno - technicznym, z tego względu bardziej adekwatne jest pobieranie opłat z dołu lub na bieżąco. Gdyby nawet opłaty zostały pobrane z góry (nastąpiłoby to przed powstaniem obowiązku zapłaty, dlatego raczej w ten sposób opłaty powinny być pokrywane przez rodzica na zasadzie dobrowolności, a nie według postanowienia narzuconego we wzorze ewentualnej umowy), rodzicowi i tak należałoby po rozliczeniu miesiąca zwrócić opłaty poniesione za niewykorzystane zajęcia dodatkowe. Pogląd ten jest aktualny również odnośnie wnoszenia opłat za posiłki na stołówce za kwotę ustaloną przez dyrektora w porozumieniu z organem prowadzącym tylko za faktycznie wykorzystane świadczenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W naszej szkole w dni egzaminu gimnazjalnego uczniowie klas trzecich piszą egzamin od 9.00, natomiast po godz. 13.00 uczniowie klas pierwszych i drugich piszą egzamin próbny. Czy w świetle podpisanego rozporządzenia o organizacji roku szkolnego dyrektor musi ustalić dni egzaminu gimnazjalnego jako dni wolne z ośmiu dostępnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel pracujący w pełnym wymiarze godzin może mieć w tygodniowym planie zajęć dzień wolny od pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole dla dorosłych słuchacz może zrezygnować w dowolnym momencie z dalszej nauki, czy można go skreślić tylko w drodze decyzji administracyjnej? A jeżeli rezygnacja to proszę podać przepis prawa.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozporządzeniem Men z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci opinię o wczesnym wspomaganiu wydajemy po złożeniu wniosku przez rodzica "od chwili wykrycia niepełnosprawności". Czy owe "niepełnosprawności" należy rozumieć jak w przypadku niepełnosprawności uprawniających Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne do wydania orzeczenia do kształcenia specjalnego, czyli: 1) niesłyszących, 2) słabosłyszących, 3) niewidomych, 4) słabowidzących, 5) z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, 6) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, 7) z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, 8) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, 9) z niepełnosprawnościami sprzężonymi), czy też bardziej liberalnie, np. w przypadku dziecka z podejrzeniem Fas, zaburzeń integracji sensorycznej, czy nadpobudliwości psychoruchowej? Kiedyś na szkoleniu w odpowiedzi na moje pytanie uzyskałam odpowiedź: "to zespół orzekający podejmuje decyzje". Oczywiście, że tak, ale na podstawie czego, jakiego przepisu? Czasami rodzice posiadający orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez zespół ds. orzekania o niepełnosprawności oczekują od Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej wydania opinii o wczesnym wspomaganiu, zwłaszcza, gdy orzeczenie ma symbol 12-C czyli całościowe zaburzenia rozwojowe. Niedawno podczas szkolenia dla Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, wśród członków zespołów orzekających toczyła się ostra dyskusja sprzecznych interpretacji "niepełnosprawności", proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole jest uczennica posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawności sprzężone: niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym i niepełnosprawność ruchowa. Posiada również orzeczenie o nauczaniu indywidualnym, które odbywa się w domu. Od 1 września będzie uczennicą klasy 3 gimnazjum.Jej stan zdrowia się pogarsza. Czy jest podstawa prawna, która umożliwia ograniczenie ilości godzin nauczania z 10 do 2 w tygodniu? Czy zaświadczenie lekarskie przedłożone w postępowaniu orzekającym, w którym lekarz zaleca 2 godziny rehabilitacji jest wystarczające? W orzeczeniu wydanym przez PPP nie ma wskazań co do ilości godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe