Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na jakich aktach prawnych opierają się uchwały dotyczące ewaluacji wewnętrznej, dodatkowych dni wolnych od zajęć i przyznawania stypendiów dla uczniów?
Na ten temat pisaliśmy wielokrotnie.
Ad. 1 W sprawie ewaluacji wewnętrznej rozporządzenie nie obliguje szkoły do podejmowania uchwały. Dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze,w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;
2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczeji opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) diagnozę pracy szkoły lub placówki,
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
4) monitoruje pracę szkoły lub placówki. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności.
W celu realizacji tych zadań dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z nauczycielami, o których mowa wyżej w szczególności:
1) analizuje dokumentację przebiegu nauczania;
2) obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki.
Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.Plan ten jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacjipolityki oświatowej państwa.
Plan nadzoru zawiera w szczególności:
1) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia;
2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
3) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań;
4) plan obserwacji;
5) zakres monitorowania.W przypadku dokonania zmian w planie nadzoru, dyrektor szkoły lub placówki niezwłocznieinformuje radę pedagogiczną, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – nauczycieli i osoby niebędące nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, o wprowadzonych zmianach.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, w szczególności § 22 – 24.
Ad. 2 W nowym rozporządzeniu utrzymano dotychczasową procedurę określania prowadzenia zajęć w ciągu pięciu lub sześciu dni tygodnia oraz ustalania dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz dotychczasowe kompetencje organów szkoły (rady szkoły, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego) w zakresie opiniowania:
1) prowadzenia w szkole podstawowej zajęć w ciągu pięciu lub sześciu dni tygodnia, przy zmianowości 2 i więcej, po zaopiniowaniu przez radę szkoły i rady pedagogicznej,
2) organizacji tygodnia pracy w szkołach innych niż szkoła podstawowa, po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe także w porozumieniu z podmiotami organizującymi praktyczną naukę zawodu,
3) ustalania dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach lub placówkach po zasięgnięciu opinii rady szkoły albo rady placówki, a gdy rada szkoły lub placówki nie została powołana – rady pedagogicznej, z tym, że w przypadku szkół wymagana jest także opinia rady rodziców i samorządu uczniowskiego - wymiar dodatkowo wolnych dni jest podany w dla:
- szkół podstawowych – do 8 dni,
- liceów ogólnokształcących i techników – do 10 dni,
- branżowych szkół I stopnia, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i placówek kształcenia praktycznego – do 6 dni,4) ustalania w szczególnie uzasadnionych przypadkach dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktycznych, niezależnie od dni wolnych ustalonych na podstawie § 5 ust. 1 po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki, a w przypadku szkoły lub placówki rada nie została powołana, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego oraz za zgodą organu prowadzącego pod warunkiem ich odpracowania w wyznaczone soboty. Dyrektor informuje nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców o wolnych dniach w terminie do dnia 30 września. Przy ustalaniu dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla szkoły podstawowej na rok szkolny 2017/2018, należy podkreślić – o czym pisaliśmy - że w br. szkolnym nie przeprowadza się egzaminu ósmoklasisty.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego, w szczególności § 4, 5.
Ad. 3 Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2016r. ze zm.), w szczególności Rozdział 8a - Pomoc materialna dla uczniów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam, proszę o ustosunkowanie się do następujących pytań:
1) W 1 klasie szkoły podstawowej dla 7- latków został wybrany podręcznik w dużej mierze powtarzający materiał przerabiany przez dzieci w przedszkolu - b.b.b. prosty - nie wprowadzający prawie nic nowego, w dodatku właściwie bez ćwiczeń utrwalających. Dla 6-latków w tym samym czasie wybrano podręcznik zdecydowanie trudniejszy, oferujące zadania o różnorakim stopniu trudności, wymagające od dziecka nie powtarzania poznanych treści, ale myślenia. 6-latki w listopadzie robiły to, co 7-latki będą robić w czerwcu. Ponieważ wychowawczyni nie zamierza wprowadzać dodatkowych ćwiczeń, tłumacząc się, że postępuje zgodnie z poradnikiem nauczyciela, rodzice 7 -latków chcą zmienić podręcznik przed 15 czerwca musi ukazać się nowy wykaz. Czy można na wniosek Rady Rodziców lub kilku rodziców dokonać takiej zmiany?
2) Czy szkoła mogła zawrzeć z wydawnictwem umowę grożącą w razie zmiany podręcznika w ciągu 3 lat sporymi karami pieniężnymi? Dodam, że mimo wspomnianej umowy, rodzice sami kupowali podręczniki po normalnej cenie - szkoła ich nie sprowadzała.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Osoba ubiega się o pracę na stanowisku nauczyciela w technikum w zakresie nauczania przedmiotów zawodowych w zawodzie technik ekonomista. Ukończyła jednolite studia magisterskie z zakresu prawa oraz posiada kwalifikacje pedagogiczne. Pragnie uzupełnić swoje kwalifikacje o studia podyplomowe w zakresie nauczania przedmiotów zawodowych w zawodzie technik ekonomista. Jaki powinien być godzinowy wymiar takich studiów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem, nauczycielka złożyła wniosek o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia. Proszę o instrukcję krok po kroku i wzory pism po nowemu od 1 stycznia 2018 r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Sytuacja dotyczy szkoły niepublicznej - Jaka jest droga administracyjna w sytuacji, gdy dziecko 6-letnie zostało zapisane do klasy 1? Po dwóch tygodniach rodzice stwierdzili, że jednak dziecko nie jest gotowe na szkołę i chcą przepisać dziecko do klasy 0. Czy wystarczy wniosek rodziców, decyzja dyrektora o skreśleniu dziecka z listy uczniów klasy 1 i zapisania na listę wychowanków klasy 0 oraz poinformowanie szkoły rejonowej, że dziecko nie realizuje obowiązku szkolnego, tylko obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z nowymi przepisami proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania: 1. Czy uczniowie, którzy mieszkają na terenie obwodu szkoły, ale są zameldowani w innym obwodzie szkoły, należy wpisać do księgi ewidencji ze względu na miejsce zamieszkania i już nie potwierdzać w szkole gdzie są zameldowani na stałe? 2. Czy nadal szkoła wnioskuje do organu prowadzącego (tak jak to było dotychczas)
o wykaz osób urodzonych i zameldowanych w obwodzie szkoły, skoro przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji - dalej r.d.p.n., precyzują, iż wpisujemy adres zamieszkania do: - księgi ewidencji dzieci i młodzieży - § 4 ust. 2, - księgi uczniów - § 6 ust. 2, - dzienników lekcyjnych - § 10 ust. 2, - arkuszy ocen - § 15 ust. 2.;
3. Jak powinna wyglądać kontrola realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci urodzone i przebywające za granicą, będące na wykazie z organu prowadzącego jako dzieci zameldowane w obwodzie szkoły? Skoro stosownie do przepisów oświatowych dotyczących realizacji i kontroli obowiązku szkolnego występuje termin miejsce zamieszkania dziecka. Oznacza, iż "obwodowy" jest adres zamieszkania dziecka, ponieważ określenie obwodu szkoły polega na wskazaniu jej zasięgu terytorialnego, tzn. określeniu miejscowości, ich części czy też ulic, które składają się na określony obwód. A zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół. Natomiast adres zameldowania wynika z obowiązku meldunkowego, a adres zamieszkania oznacza miejsce, w którym osoba przebywa.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe