Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z nowymi przepisami proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania: 1. Czy uczniowie, którzy mieszkają na terenie obwodu szkoły, ale są zameldowani w innym obwodzie szkoły, należy wpisać do księgi ewidencji ze względu na miejsce zamieszkania i już nie potwierdzać w szkole gdzie są zameldowani na stałe? 2. Czy nadal szkoła wnioskuje do organu prowadzącego (tak jak to było dotychczas) o wykaz osób urodzonych i zameldowanych w obwodzie szkoły, skoro przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji - dalej r.d.p.n., precyzują, iż wpisujemy adres zamieszkania do: - księgi ewidencji dzieci i młodzieży - § 4 ust. 2, - księgi uczniów - § 6 ust. 2, - dzienników lekcyjnych - § 10 ust. 2, - arkuszy ocen - § 15 ust. 2.; 3. Jak powinna wyglądać kontrola realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci urodzone i przebywające za granicą, będące na wykazie z organu prowadzącego jako dzieci zameldowane w obwodzie szkoły? Skoro stosownie do przepisów oświatowych dotyczących realizacji i kontroli obowiązku szkolnego występuje termin miejsce zamieszkania dziecka. Oznacza, iż "obwodowy" jest adres zamieszkania dziecka, ponieważ określenie obwodu szkoły polega na wskazaniu jej zasięgu terytorialnego, tzn. określeniu miejscowości, ich części czy też ulic, które składają się na określony obwód. A zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół. Natomiast adres zameldowania wynika z obowiązku meldunkowego, a adres zamieszkania oznacza miejsce, w którym osoba przebywa.
Ad. 1. Powyższa bardzo logiczna analiza nie wyczerpuje jednak przepisu art. 19 uso: „Wójt gminy (burmistrz, prezydent miasta) jest obowiązany przekazywać dyrektorom publicznych szkół podstawowych i gimnazjów na obszarze gminy informacje o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku 3–18 lat”. Dzieci zamieszkałych w obwodzie gmina nie jest w stanie ewidencjonować, a jedynie dzieci zameldowane. Wg mojej opinii jednak nadal należy potwierdzać spełnianie obowiązku przez dzieci zamieszkałe w obwodach. Ad. 2. Szkoła nie ma obowiązku wnioskować, to gmina ma obowiązek wobec szkoły (jak wyżej). W celu prawidłowego rejestrowania dzieci oraz młodzieży podlegających obowiązkowi szkolnemu lub nauki dyrektor powinien prowadzić księgę ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu. W księdze tej wpisuje się informacje, których źródłem mogą być: a) decyzje dotyczące przyjęcia, odroczenia lub zwolnienia dziecka z obowiązku szkolnego, a także informacje o wyrażeniu zgody na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą; b) przygotowane przez gminy i przekazywane dyrektorom szkół informacje o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci w wieku od 3 do 15 lat; c) wpisy w księdze uczniów, które potwierdzają przyjęcie i uczęszczanie dziecka do szkoły informacje od dyrektorów szkół publicznych i niepublicznych, którzy przyjęli dziecko spoza obwodu szkolnego (zamieszkałe w innych obwodach). Ad. 3.Kontrola realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci urodzone i przebywające za granicą, będące na wykazie ewidencji organu prowadzącego jako dzieci zameldowanych w obwodzie szkoły jest często trudna. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi nauki, powinni informować właściwą szkołę o formie spełniania obowiązku nauki przez dziecko i zmianach w tym zakresie. Zatem, jeśli szkoła nie otrzyma takiej informacji, trudno jest ustalić szkołę, do której dziecko uczęszcza za granicą. Proponuję w związku z tym ściśle współpracować z gminą, bowiem przepisy prawa nie regulują szczegółów postępowania w tym zakresie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel na zajęcia dodatkowe - przygotowujące do sprawdzianu i egzaminu opracował program zajęć, a nie plan? Czy bez opinii nauczyciela, metodyka, braku wpisu w zestaw szkolnych programów nauczania nauczyciel może sobie samodzielnie realizować taki program? Jakie są podstawy prawne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należałoby postąpić w sytuacji uczennicy, jeśli postanowiła ona przenieść się z dniem 1 września do szkoły dla dorosłych? Uczennica kl. III technikum (pięcioletniego), ze względu poród i opiekę nad małym dzieckiem, miała przesuniętą realizację praktyki zawodowej ze stycznia 2022 r. na okres wakacji. Okazało się, że ze względu na swoją sytuację nie jest jeszcze w stanie zrealizować praktyki w tym terminie. Zgodnie z planem nauczania uczennica ma jeszcze do zrealizowania praktykę w klasie IV. Ze względu na brak praktyki nie miała wydanego w dniu 24 czerwca 2022 r. świadectwa promocyjnego z klasy III technikum.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym uzyskać informacje na temat wykazu opinii wydawanych przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne wraz z podstawą prawną (rodzaj opinii i jej podstawa).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z UoSO: "Art. 16 ust 3. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok." Czy istnieje katalog "ważnych przyczyn", czy też jest to indywidualna decyzja dyrektora, a także specjalistów badających dziecko w PPP.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o aktualną podstawę prawną do uchwał:
1) opinii dotyczącej organizacji pracy szkoły, zmiany do Arkusza Organizacyjnego wprowadzone Aneksem,
2) opinii dotyczącej organizacji pracy szkoły w tym tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
3) uchwalenie planu doskonalenia zawodowego nauczycieli,
4) opinii odnośnie propozycji przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
5) opinii na temat planu finansowego,
6) uchwalenie Planu Pracy szkoły,
7) w sprawie ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego,
8) opinii na temat innowacji,
9) uchwała klasyfikacyjna
10) opinii dopuszczenia do użytku szkolnych programów nauczania,
11) opinii o sposobach dostosowania warunków przeprowadzania egzaminów ósmoklasisty,
12) podstawa prawna do wprowadzenia planu nadzoru pedagogicznego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe