Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kiedy należy sporządzić protokół powypadkowy ucznia? Jak sama nazwa protokołu wskazuje protokół powinien być sporządzany w momencie, kiedy zakwalifikujemy dane zdarzenie jako wypadek. Definicja wypadku w przypadku ucznia jest niezwykle "Nieprecyzyjna": wypadek to zdarzenie, które: ma charakter nagły, spowodowane jest przyczyną zewnętrzną, nastąpiło w związku z pracą, spowodowało uraz lub śmierć.. Co należy w takim razie uznać za uraz? Czy drobna rana/ skaleczenie/ otarcie /siniak w szkole to uraz i należy to kwalifikować jako wypadek i sporządzać protokół powypadkowy? Jakie warunki musi spełnić zdarzenie/incydent w szkole, by uznać je za wypadek ucznia? Czy dziecko, które po zajęciach szkolnych zamiast pójść do domu, a poszło na boisko szkolne pograć w piłkę i złamało nogę, uległo w szkole wypadkowi i należy powołać komisję? W mojej placówce dochodzi czasem do - moim zdaniem - absurdalnych sytuacji. Sporządzamy protokoły do "wszystkiego", bo takie jest zalecenie organu nadzorującego placówkę. Czasami są to trzy komisje powypadkowe dziennie. Może zbyt pochopnie lub niepotrzebnie powołuję zespół powypadkowy? Np. uczeń biegnąc korytarzem upada, nie ma żadnej oczywistej przeszkody, nie ma widocznego urazu, udzielana jest mu pomoc w gabinecie (zimny okład), nie ma zdaniem pielęgniarki potrzeby dalszych działań, rodzice powiadomieni, miejsce zdarzenia w porządku, brak przyczyny zewnętrznej, uczeń czuje się dobrze, chodzi do szkoły ... . Czy to jest wypadek? Bo zdaniem wizytatorów - tak i należy sporządzić protokół powypadkowy. Proszę o wyjaśnienie tematu: 1. Kiedy protokół powypadkowy? 2. Kiedy kwalifikujemy zdarzenie jako wypadek ucznia w szkole? 3. Kiedy powiadamy Radę Rodziców i Organ prowadzący tj. czy bezpośrednio po zdarzeniu, czy po uznaniu zdarzenia za wypadek?
Przepisy prawa oświatowego nie precyzują terminu, o którym mowa w pytaniu. Jednakże w sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.Oznacza to że zespół powypadkowy sporządza protokół po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku. Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku w terminie późniejszym, wskutek uzasadnionych przeszkód lub trudności, wymaga podania przyczyn tego opóźnienia w treści protokołu powypadkowego. Dyrektor zatwierdza protokół.Wypadek to zdarzenie, które: ma charakter nagły, spowodowane jest przyczyną zewnętrzną, nastąpiło w związku z pracą, spowodowało uraz lub śmierć.Szkoła ma obowiązek potraktować każde nagłe zdarzenie powodujące uraz zarejestrować oraz sporządzić protokół. Szkoła nie diagnozuje urazów, lecz stwierdza że zdarzenie miało miejsce zgodnie z prowadzoną dokumentacją. Do prowadzenia dokumentacji obliguje szkołę/dyrektora rozporządzenie, nie nakłada obowiązku sprawdzania oraz diagnozowania urazów. Jest to zadanie dla innych służb.Przepisy rozporządzenia rozdziału 4 dotyczą zdarzeń – wypadków osób pozostających pod opieką szkoły.Organowi prowadzącemu oraz kuratorowi oświaty protokół doręcza się na ich wniosek (§ 46).
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (ze zm.) w szczególności § 43, 46 oraz § 52.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak należy prawidłowo przygotować rejestr wyjść grupowych uczniów na podstawie rozporządzenia zmieniającego z 31.10.2018? Przepisy nie definiują co należy rozumieć przez wyjścia grupowe. Na dyrektorze spoczywa obowiązek stworzenia zamkniętego katalogu wyjść oraz określić zasady obowiązujące przy ich organizacji. Proszę o rzeczową podpowiedź jak merytorycznie poprawnie taki dokument przygotować.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy można prosić o przykładowy plan nadzoru pedagogicznego dla szkoły podstawowej (klasy I-III) z oddziałami przedszkolnymi (grupy 3-latki,4-latki i 5-latki)na rok szkolny 2015/2016.dziękuję
Pozdrawiam
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Z niezależnych przyczyn uczeń klasy 8 zmienia szkołę w listopadzie. Uczył się j. angielskiego i j. włoskiego od kl. 4. W obecnej szkole jest j. angielski i j. niemiecki. Jaką ocenę wpisać uczniowi na świadectwo końcoworoczne? Jak rozpocząć naukę j. niemieckiego dla takiego ucznia?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak ująć w planie nadzoru wspomaganie nauczycieli wg nowego rozporządzenia? Czy musi być diagnoza na piśmie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy możliwe jest ,aby uczeń w Gimnazjum będąc w grupie językowej III.1 poziom rozszerzony przeszedł do grupy niższej III.1 poziom podstawowy?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe