Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Za wykorzystanie wizerunku rodzica kolegi, obraźliwe wpisy na portalach społecznościowych nt. rodzica oraz kolegów z klasy uczennica otrzymała dwie kary statutowe zgodne ze statutem szkoły: (1) upomnienie wychowawcy klasy oraz (2) upomnienie dyrektora szkoły. Matka wniosła pismo z zapytaniem: (1) dlaczego nałożono na córkę dwie kary statutowe i (2) dlaczego zastosowano ich gradację. W ocenianiu bieżącym wychowawca w miesiącu czerwcu wystawił ocenę cząstkową ndp. Uczennica miała już problemy – utrzymywała relacje z dorosłymi obcokrajowcami. Matka jest osobą roszczeniową, nęka wychowawczynię, która rozpoczęła karierę zawodową. Uważam, że wszystko odbyło się zgodnie z przepisami i procedurami szkolnymi. Mam obawy, czy obrona córki przez matkę nie będzie skutkowała jeszcze większymi problemami w korzystaniu z Internetu, obawiam się o bezpieczeństwo uczennicy. Bardzo proszę o poradę, jak postępować z taką osobą.
Rodzicowi należy udzielić odpowiedzi na zapytania dotyczące ukarania ucznia, według zasad określonych w statucie w zakresie współpracy z rodzicami (art. 98 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Również gdyby rodzic zwrócił się o uzasadnienie oceny bieżącej, to nauczyciel ma obowiązek jej uzasadnienia zgodnie ze statutem (art. 44e ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2020 r., poz. 1327). Z uwagi na zaburzenia zachowania lub emocji ucznia rodzicowi można zaproponować objęcie dziecka lub także rodzica dobrowolną (wymagającą zgody rodzica) pomocą psychologiczno-pedagogiczną np. w formie porad lub konsultacji (§ 2 ust. 2 pkt 4, § 3, § 6 ust. 2 pkt 8 i ust. 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2020 r., poz. 1280). Ponadto o dotychczasowym zachowaniu ucznia i reakcji rodzica można poinformować sąd rodzinny, wnosząc o wgląd w sytuację dziecka, ponieważ sąd może nałożyć rożne zobowiązania na rodzica i dziecko (np. w zakresie współpracy ze szkołą) lub rozważyć potrzebę prowadzenia postępowania w sprawie nieletniego np. z powodu demoralizacji (art. 109 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. z 2020 r., poz. 1359; art. 4, art. 21a ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. z 2018 r., poz. 969).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Moje pytanie dotyczy wprowadzania regulaminów i procedur w szkole i przedszkolu. Kto opracowuje, a później wprowadza w życie regulaminy i wszelkiego rodzaju procedury? Czy może to zrobić sam dyrektor, czy musi mu opiniować rada pedagogiczna. Inaczej mówiąc, czy musi się "pytać o zgodę rady" wprowadzając jakiś regulamin, czy procedurę (np. regulamin dyżurów nauczycieli)? Czy wprowadza je zarządzeniem?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jako nowy dyrektor placówki mam poważny dylemat. Chciałam poprawić statut szkoły i napotkałam na problem: czy Zespół Szkół w skład którego wchodzą przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum powinien mieć jeden statut czy cztery, dla każdej placówki oddzielnie i jeden wspólny dla zespołu. Dodam że każda placówka powstała w innym roku i wtedy miała nadany ramowy statut przez organ prowadzący. Zespół został utworzony w 2000 r. i wtedy organ prowadzący nadał statut zespołowi szkół. Następnie w 2004 r. w skład zespołu włączono przedszkole. Bardzo proszę o fachową poradę popartą przepisami prawnymi. Wiem, że obecnie obowiązujące rozporządzenie o ramowych statutach ma być zmienione. Czy w nowym będzie coś na temat statutu zespołu szkół?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Wobec jednego z uczniów miał miejsce incydent (uderzenie pudełkiem śniadaniowym w głowę). Nauczyciele i dyrektor podjęli szybkie kroki. Rodzice ucznia poszkodowanego żądają podania im informacji o tym, w jaki sposób ten drugi został ukarany, jakie poniósł konsekwencje. Czy szkoła musi to zrobić? Uczeń, który podniósł rękę na kolegę został sprowokowany. Jeszcze w ubiegłym roku miał orzeczenie o spektrum autyzmu. Od tego roku - jedynie opinię o SLI. Praca z nim wygląda inaczej, niż z uczniami bez problemów. Czy konieczne jest podawanie informacji o karze?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy wprowadzenie regulaminu dofinansowania dokształcania nauczycieli wymaga opinii Rady Pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy tworząc szkolny zestaw podręczników dyrektor wprowadza go zarządzeniem, czy musi być uchwała rady pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe