Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Czy nauczycielka - logopeda, zatrudniona na niepełny wymiar - 10 godz (cytat z Umowy o pracę), która wraca z urlopu wychowawczego, musi otrzymać odpowiednią część etatu (z 25 godz.) czy też liczbę godzin, którą miała poprzednio? W czasie trwania jej urlopu liczba godzin pracy logopedy wzrosła z 20 do 25, a w umowie nie jest napisane "pół etatu", a jedynie - "zmniejszony etat - 10 godz".
Kodeks pracy:
Art. 1864. Pracodawca dopuszcza pracownika po zakończeniu urlopu wychowawczego do pracy na dotychczasowym stanowisku, a jeżeli nie jest to możliwe, na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu lub na innym stanowisku odpowiadającym jego kwalifikacjom zawodowym, za wynagrodzeniem nie niższym od wynagrodzenia za pracę przysługującego pracownikowi w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed tym urlopem.
Przepis powyższy nie mówi o tych samych warunkach pracy, lecz jedynie o tym samym (lub innym zgodnym z posiadanymi kwalifikacjami) stanowisku, za nie niższym wynagrodzeniem. Nauczycielka nie musi więc wrócić do pracy na identycznych zasadach. Jeżeli ma kwalifikacje do nauczania przedmiotu, można jej przydzielić np. prowadzenie lekcji z danego przedmiotu w takim wymiarze, aby jej wynagrodzenie nie było niższe niż wynagrodzenie przysługujące jej w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed tym urlopem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na jakich zasadach w Szkole niepublicznej o uprawnieniach publicznej można zatrudnić nauczyciela bez kwalifikacji? Czy w każdym przypadku potrzebna jest zgoda Kuratora? Jaka jest procedura zatrudnienia takiego nauczyciela?
- Odwołując wicedyrektora najpierw wręczam wicedyrektorowi odwołanie, czy zwołuję radę pedagogiczną, aby zaopiniowała to odwołanie?
- Proszę o odpowiedź i poradę w ważnych dla mnie kwestiach. Organ prowadzący szkołę wyraża chęć, aby po reformie pozostawić pełną szkołę podstawową z kl. I- VIII + oddział przedszkolny, jednak na chwilę obecną brakuje dwóch sal lekcyjnych. Wyjściem z sytuacji byłoby podzielenie dużej sali na dwie mniejsze - jakie wymogi muszą być spełnione odnośnie metrażu sali lekcyjnej w przeliczeniu na ucznia? Druga propozycja - przechodzenie na zajęcia edukacyjne do sali, której uczniowie mają w tym czasie wych. fizyczne - czy jest to rozwiązanie zgodne z przepisami? Czy każda klasa musi mieć przydzieloną "swoją" izbę lekcyjną?... I czy w związku z powrotem do szkoły podst. przedmiotów: geografia, fizyka, chemia, biologia muszą być od września 2017r. utworzone pracownie przedmiotowe z pełnym wyposażeniem?
- Czy na podstawie §2 ust.2 pkt 2 oraz §5 pkt 1) rozporządzenia MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli w szkole podstawowej w oddziale przysposabianym do pracy w zawodzie ogrodnik teoretycznych i praktycznych przedmiotów z zawodu może uczyć biolog, który posiada również kwalifikacje do nauczania przyrody? W oddziale tym realizowany jest program, który obejmuje wybrane treści z podstawy programowej kształcenia w zawodzie ogrodnik. Uczniowie w ramach zajęć są przygotowywani do wykonywania prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją roślin ozdobnych. Do wykonywania wyżej wymienionego zadania niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, tzn. uczeń: 1) rozpoznaje rodzaje i gatunki roślin ozdobnych, 2) rozpoznaje nasiona roślin ozdobnych i traw, 3) rozpoznaje organy podziemne roślin ozdobnych, 4) określa metody wegetatywnego rozmnażania roślin ozdobnych, 5) określa walory dekoracyjne roślin ozdobnych, 6) określa wymagania siedliskowe roślin ozdobnych, 7) planuje uprawę roślin ozdobnych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych i ekonomicznych danego rejonu, 8) określa termin i sposób siewu nasion i sadzenia roślin ozdobnych, 9) przygotowuje glebę do siewu nasion i sadzenia roślin ozdobnych, 10) wykonuje czynności związane z siewem nasion i przesadzaniem roślin ozdobnych, 11) planuje rozmieszczenie roślin ozdobnych na terenach zieleni, 12) wykonuje dekoracje z wykorzystaniem roślin ozdobnych, 13) stosuje metody ochrony i nawożenia roślin ozdobnych bezpieczne dla środowiska, 14) dobiera narzędzia do wykonywania prac.
- Nauczyciel ukończył 5-letnie studia z zakresu pedagogiki ogólnej, studia podyplomowe z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki, 190-godzinny kurs z socjoterapii (nie ma adnotacji, że jest to kurs kwalifikacyjny). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej ma w orzeczeniu z marca tego roku zalecenie do zorganizowania zajęć socjoterapeutycznych. Czy ten nauczyciel ma kwalifikacje do prowadzenia takich zajęć?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe