Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W Zespole Szkół zatrudniony jest nauczyciel na pełnym etacie, który od 10 lat jest emerytem. Umowa została zawarta w 2006r w Zespole Szkół między byłym dyrektorem. W umowie jest zapis, że pracownik przyjął na siebie podjęcie pracy na czas nieokreślony w gimnazjum. W 2016r jako nowy dyrektor, podczas kontroli akt osobowych nauczycieli, stwierdziłam, że umowy pracowników były zawarte na różne typy szkół ( szkoła podstawowa, gimnazjum, przyspasabiająca do pracy), a wszyscy nauczyciele pracują w każdej z ww szkół. Po konsultacji z prawnikiem w organie prowadzącym, pracownicy otrzymali pisemną informację, że zgodnie z art. 1ust2 ustawy z dnia 9V 2007r o zmianie ustawy KN oraz KN art10 ust 1 ustawy z dnia 26.01.1982r KN (DzU z 2016r poz 1379 z dnia 01. 09. 2016r) są zatrudnieni w Zespole Szkół a pozostałe warunki umowy pozostają bez zmian. Wyżej wymieniony nauczyciel na informacji pisemnej nie wyraził zgody na prace w Szkole podstawowej. W roku szkolnym2016/2017 i 2017/2018 przydzielono mu godziny pracy w Gimnazjum i szkole Przysposabiającej do pracy i nie wnosił żadnych sprzeciwów. W obecnym roku szkolnym wnosi sprzeciw do pracy w szkole podstawowej i Przyspasabiającej do pracy, twierdząc, że może pracować tylko w Gimnazjum. W X 2018r został ponownie poinformowany pisemnie, że zgodnie ze zmianami w prawie oświatowym i uchwałami Organu samorządu terytorialnego - sześcioletnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum staje się ośmioletnią szkołą podstawową. Dlatego też zostały nauczycielowi przydzielone godziny pracy w klasach Szkole podstawowej i przysposabiającej do pracy. Czy miałam prawo przydzielić nauczycielowi godziny w szkole podstawowej i Przysposabiającej do pracy , czy tylko w „wygaszanych” klasach gimnazjum, które są w szkole podstawowej.
Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., w przypadku zatrudnienia w zespole szkół akt mianowania i umowa o pracę powinny określać także typy (rodzaje) szkół w zespole, w których pracuje nauczyciel. Zwiększenie liczby szkół wchodzących w skład zespołu, w których nauczyciel wykonuje pracę, oznacza zmianę warunków pracy i wymaga zmiany treści umowy o pracę - art. 29 § 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917 ze zm. Nauczyciel mógł tylko czasowo (w latach szkolnych 2016/2017 i 2017/2018) ustnie wyrazić zgodę na pracę w szkole przysposabiającej do pracy i nie zgodzić się na zmianę warunków zatrudnienia (przydzielenie godzin w ww. szkole) w następnych latach szkolnych, skoro nie doszło do zmiany umowy o pracę na czas nieokreślony. Z tego samego powodu nauczyciel mógł nie zgodzić się na realizację godzin w szkole podstawowej. W związku z reformą oświaty i włączeniem gimnazjum do szkoły podstawowej prawidłowe było przydzielenie godzin w klasach gimnazjalnych, skoro w umowie o pracę spośród szkół zespołu jest wymienione tylko gimnazjum.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole podstawowej uczniowie od klasy 4 uczą się drugiego języka nowożytnego (jako zajęć dodatkowych, za zgodą organu prowadzącego). Skoro jest to język drugi, na drugim etapie edukacyjnym, to jaka ma być realizowana podstawa programowa? Chyba nie przewidziano w podstawie programowej takiej sytuacji, bo obecna podstawa jest zarezerwowana dla pierwszego języka obcego (od 1 klasy SP), a dla drugiego języka obcego - dopiero od klasy 7, a nie od 4.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy osiągnięcia nie wymienione na stronach kuratoryjnych mogą być wpisywane na świadectwie? Np.: uczennica w ubiegłym roku szkolnym w Międzynarodowym Konkurs Kangur miała wpis na świadectwie będąc w klasie 7. Obecnie będąc w klasie 8 również chciałaby mieć przepisane osiągnięcie z ubiegłego roku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń nieklasyfikowany w I semestrze musi mieć wyznaczone egzaminy klasyfikacyjne? Nadmieniam,że w szkole jest klasyfikacja śródroczna.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasie trzeciej gimnazjum uczniowie do końca pierwszego półrocza realizowali plastykę, od drugiego półrocza mają mieć muzykę. Nauczyciel zaplanował 15 godzin plastyki. Jednak nie zdąży zrealizować tych godzin, ponieważ często chorował. Czy może dokończyć realizację brakujących lekcji w drugim półroczu? Przemawiałby za tym fakt, że drugie półrocze jest dłuższe. Jeżeli tak, to czy może wystawić ocenę klasyfikacyjną z plastyki (nie zrealizował wszystkich lekcji)? Jeżeli nie, to jak umożliwić nauczycielowi realizację godzin? Organ prowadzący nie zapewnia środków na dodatkowe lekcje. Czy nauczyciel może zostać z dziećmi po lekcjach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jeżeli szkoła została przekazana stowarzyszeniu na podstawie umowy, to potrzebny jest projekt aktu założycielskiego? (orzeczenie szkoły ośmioletniej, a następnie uchwała rady gminy o przekształceniu jej w szkołę sześcioletnią są w dokumentach szkoły).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe