Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Szkoła Podstawowa... nauczycielka języka niemieckiego poszła na urlop zdrowotny. W szkole jest to drugi, nieobowiazkowy język prowadzony dla wszystkich uczniów.Mamy bardzo bardzo trudną sytuację finansową ,ale nie chcemy całkowicie zrezygnować z prowadzenia zajęć z tego języka. Czy mogę zatrudnić nauczyciela na umowę zlecenie do prowadzenia w zastępstwie języka niemieckiego w naszej szkole. Nauczycielka pracująca w naszym gimnazjum zgodziła się prowadzić te lekcje za niższe uposażenie w ramach umowy zlecenie. Czy to możliwe i zgodne z prawem oświatowym?
W szkole publicznej nauczycieli zatrudnia się na podstawie Karty Nauczyciela lub w szczególnych przypadkach na podstawie kodeksu pracy za zgodą organu nadzoru pedagogicznego (w przypadku osoby niebędącej nauczycielem).
W pierwszym przypadku jest to zatrudnienie na umowę o pracę lub poprzez mianowanie, w drugim przypadku - umowa o pracę. Co więcej - Karta Nauczyciela reguluje kwestię zatrudnienia nauczyciela w przypadku potrzeby zastępstwa, wskazując zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę na czas określony (art. 10 ust. 7). Prowadzenie zajęć w ramach zastępstwa może równiez nastąpić w formie godzin ponadwymiarowych przydzielonych innym zatrudnionym nauczycielom.
Na prowadzenie dodatkowych zajęć, nieposiadających podstawy programowej, możnaby zawrzeć umowę zlecenie pod warunkiem, ze wykonywana praca byłaby rodzajowo inna niż wykonywana w ramach stosunku pracy oraz nie wypełniałaby przesłanek stosunku pracy - definicja z art. 22 § 1 KP:
"Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem."
W opisanym przypadku powyzsze rozwiązanie nie wydaje się prawidłowe. Nauczyciel miałby prowadzić wprawdzie nieobowiązkowe ale jednak lekcje, które zapewne zostały ujęte w szkolnym planie nauczania, pod kierownictwem dyrektora oraz w miejscu i czasie przez niego wyznaczonym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy osoba, która ma wykształcenie: UJ w Krakowie, kierunek Pedagogika, specjalność Pedagogika szkolna, studia II stopnia magisterskie; UP w Krakowie, studia podyplomowe w zakresie edukacji wczesnoszkolnej z elementami logopedii ma uprawnienia do pracy w przedszkolu?
- Czy w obecnym stanie prawnym dyrektor szkoły może przyznać pracownikowi dodatek funkcyjny, jeśli takie rozwiązanie przewiduje Zakładowy Regulamin Wynagradzania Pracowników? Jaka może być jego maksymalna wysokość - czy prawo to reguluje - albowiem w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 roku w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, ta kwestia nie jest uregulowana.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W naszej Szkole Podstawowej jest zatrudniona od dnia 03.09.2012 roku nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej. W dniu 28.06.2013 roku po odbyciu wymaganego przepisami stażu uzyskała akceptację na stopień nauczyciela kontraktowego.W związku z powyższym mam pytanie, czy w świetle przedstawionego poniżej stanu faktycznego należy jej się zasiłek na zagospodarowanie wynikający z art. 61 Karty Nauczyciela?
Stan faktyczny:
1. Nauczycielka jest zatrudniona obecnie w szkole podstawowej od dnia 03.09.2012 roku.
2. Od dnia 01.06.2008 roku do dnia 31.05.2009 roku pracowała jako pracownik biurowy w biurze kredytowym, jednakże było to w trakcie trwania studiów więc ta praca nie wyklucza otrzymania zasiłków na zagospodarowanie.
3. Po ukończeniu studiów (data uzyskaniu dyplomu - 28.06.2011 roku) podjęła zatrudnienie w przedszkolu jako nauczycielka (data zatrudnienia 01.10.2011-06.08.2012).
Proszę o opinię czy tej nauczycielce należy się zasiłek na zagospodarowanie w związku z faktem, iż była po ukończeniu studiów zatrudniona w przedszkolu ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka mianowana zrezygnowała z pracy w przedszkolu za wypowiedzeniem, jej stosunek pracy kończy się z dniem 31.08.2017. Ze względu na trudności kadrowe z dniem 1.09.2017 chcemy zatrudnić tą nauczycielkę na czas określony w zastępstwie za inną n-lkę w wymiarze 15/25. Czy przepisy prawa oświatowego pozwalają na takie rozwiązania?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1. Proszę o odpowiedź, czy nauczycielka przebywająca obecnie na świadczeniu rehabilitacyjnym ma prawo do urlopu dla poratowania zdrowia po zakończeniu tegoż świadczenia, jeżeli : w okresie od 24.06.2013 do 23.06,2014 przebywała na urlopie dla poratowania zdrowia, następnie od 24.06.2014 do 22.12.2014 przebywała na zwolnieniu lekarskim, a obecnie od 23.12.2014 do 17.12.2015 r przebywa na świadczeniu rehabilitacyjnym.; 2. Czy po zakończeniu świadczenia rehabilitacyjnego należy udzielić nauczycielce urlopu uzupełniającego za wakacje 2014 (przebywała na L-4) oraz za wakacje 2015 (będzie przebywać na świadczeniu rehabilitacyjnym) ?
Obydwa pytania dotyczą tej samej nauczycielki.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe