Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy ewidencja dzieci i młodzieży oraz księgi uczniów. Czy należy wpisywać dzieci zameldowane w naszej miejscowości do ewidencji dzieci jeśli zamieszkują w innej miejscowości i uczęszczają do szkoły w miejscu zamieszkania? Czy należy uzyskać pismo o obowiązku szkolnym od rodzica/szkoły, którego dzieci chodzą do szkoły właściwej dla miejsca zamieszkania? Czy wystarczy oświadczenie od rodzica o miejscu zamieszkania?
Prowadzenie księgi ewidencji dzieci i młodzieży oraz księgi uczniów określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646 z późn. zm.).
1. Zgodnie z § 3 cytowanego rozporządzenia księgę ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu prowadzi się dla zamieszkałych w obwodzie szkoły (a nie zameldowanych).
Do wymienionej księgi ewidencji wpisuje się przede wszystkim według roku urodzenia: imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL oraz adres zamieszkania dziecka, a także imiona i nazwiska rodziców oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania dziecka.
Zatem nie wpisujemy do księgi ewidencji dzieci zameldowanych w obwodzie szkoły ale zamieszkujących poza obwodem szkoły i uczęszczających do szkoły, w której obwodzie mieszkają.
2. Zgodnie z § 4 cytowanego rozporządzenia do księgi uczniów wpisuje się imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL oraz adres zamieszkania ucznia, imiona i nazwiska rodziców oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania ucznia, a także datę rozpoczęcia nauki w danej szkole oraz oddział, do którego ucznia przyjęto.
3. Zgodnie z § 7 cytowanego rozporządzenia wpisów w księdze ewidencji oraz księdze uczniów dokonuje się na podstawie dowodów osobistych lub innych dokumentów tożsamości rodziców ucznia, innych dokumentów zawierających dane podlegające wpisowi do odpowiedniej księgi oraz informacji przekazanych przez organ gminy lub dyrektora innej szkoły.
Zgodnie z art. 133 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.) do klasy I publicznej szkoły podstawowej, której ustalono obwód, przyjmuje się na podstawie zgłoszenia rodziców dzieci i młodzież zamieszkałe w tym obwodzie.
Art. 151 cytowanej ustawy mówi, że do zgłoszenia dołącza się oświadczenie o miejscu zamieszkania rodziców kandydata i kandydata. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Sprawa dotyczy stosowania rozporządzenia MEN w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Szkoła wykorzystała wszystkie możliwości wobec dziecka i potrzebowała pilnej pomocy w rozwiązaniu problemów agresywnego dziecka, które zastrasza inne dziecko, że je zamorduje. Robi to na jawie i poprzez filmik do internetu. Rodzice prześladowanego dziecka oczekują od szkoły interwencji i zapewnienia bezpieczeństwa.
W związku z powyższym (choć to najkrótszy z możliwych opis) pedagog szkolny przygotował wniosek do poradni (z podpisem dyrektora szkoły) o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie rozwiązania problemu. Do tego wniosku dodał szkolną diagnozę oraz opinię wychowawcy o funkcjonowaniu ucznia w grupie rówieśniczej.
Matka została zaproszona do poradni na badanie i wstawiła się tam. Jednak po badaniu złożyła skargę w KO. Wizytatorzy, którzy przyjechali na kontrolę przedstawili skargę, z której wynikało, że matka skarży się na pedagoga właśnie o to, że udostępnił poradni materiały. Wizytator twierdzi, że pedagog nie powinien nic udostępnić a poradnia powinna przeprowadzać badania własnymi narzędziami. Nadmienię, że poradnia wykonuje badania własnymi narzędziami a dopełnienie diagnozą szkolną daje większy zakres rozumienia problemu.
Pytanie: Czy rzeczywiście obecne prawo zabrania kierowani wniosku do poradni przez szkołę (jeśli sytuacja jest wyjątkowa a matka odmawia współpracy) i czy do wniosku można dołączyć materiał, który wesprze diagnozę? Z rozporządzenia nie wynika, że nie można albo my czytamy bez zrozumienia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący ma obowiązek zapewnić dowóz ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim do szkoły specjalnej.Czy to upośledzenie z punktu widzenia Ustawy o systemie oświaty jest nazywane niepełnosprawnością.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Problem 1: W klasie trzeciej szkoły ogólnodostępnej mamy ucznia , który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim ze spektrum autyzmu . W tej klasie został zatrudniony nauczyciel współorganizujący proces kształcenia ( nauczyciel wspomagający) na 10 godzin
Pytania:
• Nauczyciel wspomagający realizuje z uczniem zajęcia edukacyjne w zespole klasowym i zajęcia rewalidacyjne. Czy przysługuje mu dodatek za trudne warunki pracy?
• Czy nauczyciel -wychowawca tej klasy jest uprawniony do dodatku za trudne warunki pracy?
• Czy pozostali nauczyciele np. języka angielskiego, religii są uprawnieniu do otrzymania dodatku?
Problem 2.
W klasie siódmej szkoły ogólnodostępnej uczy się uczeń, który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. Dodatkowo w tej klasie przydzielono nauczycieli współorganizujących proces kształcenia w liczbie 23 godzin.
Edukacja ucznia opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, natomiast zajęcia edukacyjne obejmują – zgodnie ww. podstawą programową w szkole podstawowej ‒ następujące formy zajęć edukacyjnych:
• funkcjonowanie osobiste i społeczne (w kl. VII 7 godz./tyg.)
• zajęcia rozwijające komunikowanie się (w kl. VII 2 godz./tyg.),
• zajęcia rozwijające kreatywność (w kl. VII 14 godz./tyg.),
• wychowanie fizyczne (w kl. VII 4 godz./tyg.),
• etyka / religia 2 godz.
Na lekcjach religii i W-Fu uczeń uczestniczy bez nauczyciela wspomagającego. Uczeń objęty jest również zajęciami rewalidacyjnymi- 2 godz. .
Pytania:
1. Czy nauczycielom którym przydzielono godziny nauczyciela wspomagającego należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy? Przydzielono na godziny trzech nauczycieli wspomagających- pierwsze trzy punkty
2. Czy nauczycielce prowadzącej zajęcia rewalidacyjne należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy?
3. Czy pozostałym nauczycielom w tej klasie należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy?
Zapis z regulaminu wynagradzania nauczycieli:
Rozdział V
Dodatki za warunki pracy
§ 21. Nauczycielom przysługują dodatki za pracę wykonywaną w warunkach trudnych
i uciążliwych w przypadku:
1) prowadzenia zajęć w klasach łączonych - w wysokości 6 zł,
2) prowadzenia zajęć z dziećmi, których rodzaj i stopień niepełnosprawności został
określony w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego
2002 roku, w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16
roku życia (Dz.U. Nr 17 poz. 162).- zwiększa się stawkę o 50 % godziny
ponadwymiarowej nauczyciela.
§ 22. Dodatek za warunki pracy wypłaca się w kwocie wynikającej z przemnożenia stawki
tego dodatku przez liczbę godzin zajęć w warunkach trudnych, uciążliwych, zrealizowanych
przez nauczyciela w miesiącu, za który jest wypłacany, przy czym niepełną godzinę zajęć
zaokrągla się do pełnej godziny
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o najnowsze rozporządzenie MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Jakie zmiany w statucie powinien wprowadzić dyrektor zespołu placówek kształcenia ustawicznego. Jesteśmy szkołą dla dorosłych kształcącą wyłącznie w systemie zaocznym. Posiadamy liceum ogólnokształcące, uzupełniające LO, szkoły policealne, zamierzamy też prowadzić kwalifikacyjne kursy zawodowe.
2. Zamierzamy prowadzić pomoc słuchaczom w zakresie doradztwa zawodowego. Jak ma brzmieć zmiana w statucie w tym zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe