Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o informację dotyczącą konkursów na stanowisko dyrektora szkoły. Czy nowe przepisy w tej sprawie wejdą od nowego roku szkolnego, to wybory odbędą się jeszcze według starych zasad, czy obowiązują od stycznia tego roku i konkurs będzie według nowych przepisów? Kiedy organ prowadzący może przedłużyć kadencję?Jest dużo rozbieżności w tej sprawie.
Nowe przepisy dotyczące konkursów na stanowisko dyrektora szkoły wejdą w życie 1 września 2017 r. (art. 63 ustawy z 14.12.2016 r. Prawo oświatowe).
Do końca sierpnia 2017 r. obowiązują dotychczasowe przepisy, tj. art. 36a ustawy o systemie oświaty, z wyjątkiem uchylonego już ust. 14, czyli możliwości przedłużenia powierzenia stanowiska na koleją kadencję. W chwili obecnej przedłużyć powierzenie stanowiska dyrektora można jedynie na podstawie przepisów ustawy z 14.12.2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, tj. na okres nie dłuższy niż do 31.08.2019 r. (art. 231 i dalsze).
Dodatkowo, w przypadku konkursu na stanowisko dyrektora ośmioletniej szkoły podstawowej, do której ma być włączone gimnazjum, przeprowadzanego przed dniem włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, w skład komisji konkursowej powołuje się po dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej i rady rodziców, z tym że:
1) przedstawicieli rady pedagogicznej wyłania się spośród przedstawicieli rad pedagogicznych szkoły podstawowej i gimnazjum, które ma być włączone do tej szkoły;
2) przedstawicieli rady rodziców wyłania się spośród przedstawicieli rad rodziców szkoły podstawowej i gimnazjum, które ma być włączone do tej szkoły (art. 238 ust. 6 ustawy z 14.12.2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie dotyczące wyliczenia wymiaru urlopu. W szkole nauczyciele zatrudnieni są w oparciu o kodeks pracy. Podstawą jest 40-godzinny tryb pracy, jednak pensum wynosi 20 godzin. Pozostały czas to czas na zajęcia opiekuńcze i pracę w domu/szkole. Jest to czas nieewidencjonowany. Jak mam obliczyć wymiar godzinowy urlopu pracownika zatrudnionego na niepełny wymiar etatu, np.: nauczyciel pracuje we wtorki (2 godziny), środy (3 godziny). Daje to pięć godzin lekcyjnych - 1/4 pensum. Bierze tydzień urlopu. Jest to 5 godzin lekcyjnych, jednak pół etatu zakłada także dodatkowe 5 godzin nieewidencjonowane. Jak wobec tego rozliczyć te godziny? Czy od puli pozostałego urlopu odejmuję 5 czy 10 godzin? A jeśli 10 godzin, to jak mam to rozpisać? Na które dni? Czy mogę założyć, że nieewidencjonowane godziny są przepracowane w dni w które nauczyciel nie pracuje? Czy liczyć podwójnie w dni, w które pracuje? A jeśli tak, to czy mogę policzyć np. 12 godzin w dniu, gdy nauczyciel ma 6 godzin lekcyjnych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie czy dyrektorowi gimnazjum, któremu z dniem 31.08.2017 r. kończy się kadencja dyrektora i gimnazjum od 01.09.2017 r. zostaje włączone do szkoły podstawowej przysługuje art. 20 K N w sytuacji gdy dla byłego dyrektora gimnazjum nie ma godzin w pełnym etacie i dyrektor chce przejść na emeryturę z dniem 01.09.2017 r.? Proszę o wyjaśnienie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele podczas ferii zimowych mogą opiekować się uczniami podczas ich wyjazdów np. na basen, do kina itp. nieodpłatnie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam.
Objęłam placówkę (szkoła podstawowa). Uzupełniłam i poprawiłam napotkane nieprawidłowości, ale mam problem z umowami o pracę pani zatrudnionej jako nauczyciel bibliotekarz na 1/2 etatu. Później wypowiedziano jej warunki zatrudnienia "w części dotyczącej warunków pracy" !? i zatrudniono jako nauczyciela języka polskiego na 16/18 dopisując "pozostałe warunki umowy o pracę nie ulegają zmianie" czyli zostało 1/2 biblioteki (2006 rok). Po drodze zniknęło gdzieś 5 godzin biblioteki i część godzin polskiego. Pani ma obecnie 10 godz. biblioteki, 6 godz. polskiego, godz. wychowaczą i zespół wyrównawczy co wg poprzedniego arkusza daje jej 18 godzin - etat !?. Jak to poprawić?
Moim zdaniem jej etat powinien wynosić 22 godz (1/3 biblioteka + 2/3 dydaktyka). A może powinnam wypowiedzieć obecne warunki pracy i zatrudnić tylko jako nauczyciel polonista. Czy w takim wypadku można jej uzupełnić etat godzinami biblioteki? To mała szkoła wiejska i mamy tylko te 10 godzin biblioteki.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy przechowywanie notatek służbowych w aktach osobowych pracownika jest legalne?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe