Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Procedura wprowadzania innowacji pedagogicznych w szkole
Innowacje i eksperymenty pedagogiczne pozwalają wzbogacić istniejący system oświatowy o nowe, nieszablonowe działania służące podnoszeniu skuteczności nauczania, w ramach których modyfikowane są warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania, prowadzone pod opieką jednostki naukowej.
Dzięki wdrażanym innowacjom i eksperymentom nauczyciel może realizować treści programowe mające na celu poprawę jakości pracy szkoły, a także będące odpowiedzią na wzrastające wymagania uczniów wobec szkoły.
Kroki przeprowadzą Cię przez całą procedurę wprowadzania innowacji pedagogicznych w szkole. Znajdziesz tu także podstawę prawną, terminy oraz wymagane wzory dokumentów związanych z procedurą wprowadzania innowacji pedagogicznych w szkole.
Osoba odpowiedzialna: Dyrektor szkoły
Terminy:
Krok 1, 2 – w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły
Krok 3. – niezwłocznie po podjęciu uchwały przez radę pedagogiczną
Krok 4. – niezwłocznie po otrzymaniu dokumentacji i stwierdzeniu jej zgodności z wymogami rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.
KROK 1. Opracowanie opisu zasad innowacji
Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki, innowacją pedagogiczną prowadzoną w publicznych szkołach i placówkach, są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły.
Natomiast wszelkie działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia w szkole, w ramach których są modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania, prowadzone pod opieką jednostki naukowej należy uznać za eksperyment pedagogiczny.
Należy zwrócić również uwagę na fakt, że zarówno innowacja lub eksperyment może obejmować:
- wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne,
- całą szkołę,
- oddział lub grupę.
Aby było możliwe rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu, obowiązkiem szkoły jest zapewnienie odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, które będą niezbędne do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych. Należy także podkreślić, że udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.
Jeżeli wprowadzenie innowacji lub eksperymentu wymaga przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, to mogą być one podjęte jedynie w sytuacji, gdy organ prowadzący szkołę, wyrazi pisemną zgodę na finansowanie zaplanowanych działań.
Opis zasad innowacji opracowuje autor lub zespół autorski. Opis powinien obejmować:
- celowość prowadzenia innowacji,
- tematykę,
- sposób realizacji,
- zakres innowacji,
- czas trwania,
- zasady ewaluacji, z uwzględnieniem przewidywanych efektów innowacji,
- sposób ewaluacji.
Prowadzone innowacje i eksperymenty nie mogą naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły oraz warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, określonych w odrębnych przepisach.
KROK 2. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia innowacji
Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu:
- zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
- opinii rady szkoły,
- pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.
Autor (zespół autorski) przedstawia opis radzie szkoły (placówki) oraz radzie pedagogicznej.
Rada szkoły (placówki) wydaje opinię na temat innowacji pedagogicznej. W przypadku, gdy w szkole nie utworzono rady szkoły, opinię wydaje rada pedagogiczna (art. 52 ust. 2 UoSO).
Nauczyciele uczestniczący w innowacji pedagogicznej wyrażają zgodę na udział w formie pisemnej.
Rada pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji pedagogicznej w szkole (placówce), jeżeli:
- uznała zasadność i celowość prowadzenia innowacji,
- nauczyciele, którzy będą uczestniczyć w realizacji innowacji wyrazili pisemną zgodę,
- rada szkoły (rada pedagogiczna) przedstawiła opinię w sprawie innowacji,
- autor (zespół autorski) przedstawił pisemną zgodę na jej prowadzenie w szkole (placówce), o ile założenia innowacji nie były wcześniej publikowane.
KROK 3. Podjęcie działań przez dyrektora szkoły
Dyrektor szkoły przekazuje uchwałę rady wraz z opisem jej zasad oraz opinią rady szkoły i zgodą autora lub zespołu autorskiego, kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę.
Dyrektor szkoły (placówki):
- zapewnia odpowiednie warunki kadrowe i organizacyjne, jakie są niezbędne do realizowania planowanych działań innowacyjnych;
- uzyskuje od organu prowadzącego pisemną zgodę na finansowanie innowacji – w przypadku, gdy realizacja innowacji wymaga dodatkowych środków budżetowych;
- przedstawia dokument, potwierdzający zapewnienie środków finansowych, w przypadku, gdy innowacja będzie finansowana z innych źródeł np. z Funduszy Europejskich;
- zapewnia rekrutację do szkoły/ oddziału/ oddziałów na zasadach powszechnej dostępności;
- zapewnia nienaruszalność praw ucznia do:
- bezpłatnej nauki, opieki i wychowania w zakresie ustalonym w ustawie o systemie oświaty,
- możliwości uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły,
- warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, określonych w odrębnych przepisach.
Dyrektor szkoły (placówki) przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę:
- uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji pedagogicznej wraz z opisem zasad innowacji,
- pisemną zgodą nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
- opinię rady szkoły (rady pedagogicznej),
- pisemną zgodą autora (zespołu autorskiego) na jej wprowadzenie, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej publikowane,
- pisemną zgodą organu prowadzącego na finansowanie (o ile zachodzi taka potrzeba),
- Kartę Informacyjną Innowacji Pedagogicznej.
W przypadku kontynuacji innowacji dyrektor przekazuje kuratorowi oświaty uchwałę rady pedagogicznej w sprawie kontynuacji innowacji pedagogicznej wraz z Kartą informacyjną Innowacji Pedagogicznej.
KROK 4. Wpis innowacji pedagogicznej do Rejestru Innowacji Pedagogicznych
Kurator oświaty dokonuje wpisu innowacji pedagogicznej do Rejestru Innowacji Pedagogicznych, po stwierdzeniu zgodności przesłanej dokumentacji z wymogami określonymi w wyżej wymienionym rozporządzeniu. Rejestr Innowacji Pedagogicznych jest publikowany na stronie internetowej właściwego kuratorium oświaty.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor Przedszkola Publicznego ma obowiązek zaplanowania i zorganizowania zajęć z religii we wszystkich grupach wiekowych i co oznacza termin organizacji zajęć religii,, w ramach planu zajęć przedszkolnych” – czy w trakcie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, czy są to zajęcia dodatkowe?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytania dotyczące statutu szkoły: 1) Jaka jest procedura uchwalania statutu ośmioletniej szkoły podstawowej? 2) Czy organizacje związkowe (ZNP) mają kompetencje i obowiązek opiniowania statutu szkoły? 3) Czy statut ośmioletniej szkoły podstawowej uchwalony po 30 listopada 2017 należy przekazać do organu prowadzącego i kuratorium? Proszę o wyjaśnienie oraz podanie podstawy prawnej we wspomnianych kwestiach.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam, zastanawiam się czy ująć w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania nową formułę organizowania sprawdzianu. Ma składać się z j. polskiego, matematyki i języka obcego. W roku szkolnym 2013/2014 uczniowie przystępujący do sprawdzianu realizują przecież starą podstawę programową
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie o przepisy regulujące przeprowadzanie licytacji przez radę rodziców. Czy RR, organizując licytację online, z której środki przeznaczone będą na wsparcie ucznia, musi zgłaszać ją np. do urzędu skarbowego?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Dlaczego stosowanie średniej ważonej w ocenianiu ucznia jest niezgodne z Prawem?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe