Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka biblioteki szkolnej nabyła prawa emerytalne z końcem lutego 2016r. W arkuszu organizacyjnym na rok 2016/2017 organ prowadzący przydzielił 1/2 etatu biblioteki. Nauczycielka nie wyraziła zgody na ograniczenie zatrudnienia. Otrzymała więc wypowiedzenie z pracy z art. 20KN w związku z powyższym przysługuje jej 6 miesięczna odprawa. W miesiącu lipcu 2016r. w/w nauczycielka złożyła pismo do dyrektora szkoły, że w związku z ustaniem jej stosunku pracy w dniu 31.08.2016r. ma zamiar przejść na emeryturę. Mam pytanie: jaką podać podstawę prawną rozwiązania stosunku pracy w świadectwie pracy? Czy odprawy z art. 20 KN i emerytalna łączą się? Jaka jest kolejność wypłacenia tych odpraw? Czy w tej sytuacji pracodawca musi wypłacić odprawę emerytalną? Na dobrą sprawę pracownik po 31.08.2016r. nie jest już zatrudniony w szkole, a dyrektor nie ma wiedzy na temat jej przejścia na emeryturę.
Nauczycielce przysługuje zarówno odprawa z tytułu zwolnienia z art. 20 Karty Nauczyciela, jak i odprawa emerytalna. Przepisy Karty Nauczyciela nie wykluczają, jak w przypadku innych odpraw, przyznania tych obu świadczeń.
Zgodnie z art. 87 Karty Nauczyciela, nauczycielowi który spełnia warunki uprawniającego do emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę przysługuje odprawa. Związek z przejściem na emeryturę należy przy tym rozumieć nie tylko jako rozwiązanie stosunku pracy przez nauczyciela z podaniem przyczyny, ale również sam fakt przejścia na emeryturę po zakończeniu pracy (w tym przypadku nauczyciel wręcz poinformował dyrektora, że tak właśnie będzie). Dodatkowym potwierdzeniem planów nauczyciela będzie konieczność chociażby wystawienia przez szkołę zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (Rp-7). Nauczyciele mogą przejść na emeryturę (zarówno nauczycielską, jak i na ogólnych zasadach), również w przypadku rozwiązania umowy z przyczyn określonych w art. 20 KN.
W świadectwie pracy, jako przyczynę rozwiązania stosunku pracy należy więc podać art. 20 Karty ust. 1 pkt. 2 Nauczyciela.
Obydwie odprawy powinny być wypłacone w dniu rozwiązania stosunku pracy. Jest to bowiem dzień, w którym nauczyciel nabywa prawo do tych odpraw (nie trzeba czekać na decyzję ZUS, ponieważ przepisy nie uzależniają wypłaty odprawy od otrzymania emerytury lecz od spełnienia wymogów do jej uzyskania - warunki formalne i rozwiązanie stosunku pracy).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole od 1.09.2012 r. zgodnie z zarządzeniem burmistrza pedagog będzie miał pół etatu. Nauczycielka jest nauczycielem kontraktowym z 10-letnim stażem. Obecnie zatrudniona na cały etat na czas nieokreślony. Bardzo często przebywa na zwolnieniach lekarskich, co znacznie zaburza pracę szkoły. Czy mogę ją zwolnić?
Czy ze względu na zmiany związane z brakiem godzin dla innego nauczyciela, bibliotekarz, 28lat pracy umowa na czas nieokreślony, dyplomowany, mogę mu uzupełnić etat biblioteki godzinami pedagoga?
Czy każdy nauczyciel może w ogóle uzupełniać etat pracą jako pedagog?
Czy polonistce, której brakuje do etatu 13 godzi (dyplomowany 27 lat pracy) mogę uzupełniać etat godzinami pedagoga?
Czy można zwolnić konserwatora, który ma rentę, a w szkole pracuje na całym etacie, ma problemy ze wzrokiem (jedno sztuczne oko), nie wykonuje rzetelnie swoich obowiązków. Czy stan zdrowia takiego konserwatora nie jest zagrożeniem dla bezpiecznego wykonywania przez niego pracy (szkoła stary budynek klasy 4m wysokości)?
Jeśli mogę to zrobić, czy dokonać tego poprzez likwidację stanowiska, czy ze względu na to, że ma już inny dochód, czy ze względu na stan zdrowia?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy nauczycielom przysługuje dodatek za nauczanie indywidualne?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony w szkole od 10 lat w wymiarze 1/2 etatu może się ubiegać o urlop zdrowotny?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi zatrudnionemu wcześniej na zasadzie mianowania (27 lat pracy), a przeniesionemu w stan nieczynny na podstawie art.20. przysługuje prawo do skorzystania z urlopu dla poratowania zdrowia ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Związek zawodowy negatywnie opiniuje decyzję o zmniejszeniu etatu dla swoich członków. Czy dyrektor musi ją uwzględnić, osoby nie podlegają ochronie, czy mam zabrać godziny już przydzielone innemu nauczycielowi?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe