Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel kontraktowy rozpoczął staż na mianowanego 1 września 2019 r. Od 18 czerwca 2020 r. do 4 listopada 2020 r. przebywała na urlopie macierzyńskim (140 dni) i od 5 listopada 2020 r. do 28 kwietnia 2021 r. na urlopie rodzicielskim (42 dni). Proszę o wskazanie kiedy powinna zakończyć staż (nauczycielka nie miała innych nieobecności powyżej 30 dni i pracuje w pełnym wymiarze zgodnie z kwalifikacjami). Proszę o wzór zaświadczenia.
Art. 10 ustawy z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1730) określa, że nauczyciele, którzy do dnia 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego, lecz do tego dnia nie uzyskali stopnia nauczyciela mianowanego, stopień nauczyciela mianowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych, czyli wg zapisów ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 984) obowiązujących do dnia 31 sierpnia 2022 r.
Zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 2 KN w tekście obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2022 r. nauczycielka powinna realizować staż w wymiarze 2 lat i 9 miesięcy. Staż rozpoczęty 1 września 2019 r. planowo powinien zakończyć się 31 maja 2022 r.
Zgodnie z art. 9d ust. 5a KN w tekście obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2022 r. w przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu urlopu macierzyńskiego i urlopu rodzicielskiego (i nie muszą to być nieobecności co najmniej 30-dniowe), staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności, czyli podane w pytaniu 182 dni. Zatem należy od dnia 1 czerwca 2022 r. wyliczyć 182 dni i wówczas otrzymamy datę zakończenia stażu po jego przedłużeniu.
W przypadku gdy łączny czas nieprzerwanej nieobecności w pracy z przyczyn wyżej wymienionych jest dłuższy niż rok i 6 miesięcy, nauczyciel jest obowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.
UWAGA – proszę jeszcze raz przeliczyć dni urlopu rodzicielskiego – podane 42 dni to zbyt mało, jeżeli nauczycielka na tym urlopie była od 5 listopada 2020 r. do 28 kwietnia 2021 r.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 2200) nauczyciel po uzyskaniu pozytywnej oceny dorobku zawodowego składa w roku kalendarzowym uzyskania wymienionej oceny wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego. Dołącza doń m. in. zaświadczenie dyrektora szkoły.
Przykładowy wzór można znaleźć w tym miejscu, jednak przepisy nie podają wzoru zaświadczenia, a tylko jego zawartość:
1) wymiar zatrudnienia nauczyciela (co najmniej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć) oraz nauczany przez niego przedmiot (-ty) lub rodzaj prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia,
2) wymiar zatrudnienia nauczyciela (co najmniej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć) oraz nauczany przez niego przedmiot (-ty) lub rodzaj prowadzonych zajęć w okresie odbywania stażu, ze wskazaniem wszystkich szkół, w których nauczyciel odbywał staż,
3) data zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego,
4) data złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji tego planu,
5) przyczyny wydłużenia okresu stażu, ze wskazaniem podstawy prawnej wydłużenia okresu stażu (art. 9d ust. 5a KN) oraz okresu nieobecności w pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziękuję za szybką odpowiedź,
ale źle sformułowałam pytanie, chodziło mi o zatrudnienie do końca zajęć szkolnych tj. 24 czerwca.
Czy nauczyciel stażysta zatrudniony na czas zastępstwa od 1 IX do końca rocznych zajęć dydaktycznych może uzyskać awans zawodowy nauczyciela kontraktowego, jeżeli przed upływem rozwiązania stosunku pracy uzyska pozytywną ocenę dorobku zawodowego, a komisja kwalifikacyjna wyda zaświadczenie o akceptacji w ostatnim dniu zatrudnienia?
Państwa odpowiedź: Tak, nauczyciel może uzyskać stopień nauczyciela kontraktowego, jeśli zostaną spełnione warunki opisane w pytaniu. Warunkiem bowiem nadania nauczycielowi kolejnego stopnia awansu zawodowego jest spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, odbycie stażu zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego nauczyciela oraz - w przypadku nauczyciela stażysty – uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po przeprowadzonej rozmowie.
Podstawa prawna: Karta Nauczyciela ustawa z dnia 26.01.1982 r. (ze zm.), w szczególności art. 9b.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- W lipcu 2018 r. (2.07.2018 r.) nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego. Czy od września tego roku może zacząć awans na nauczyciela mianowanego? Moje wątpliwości budzi fakt, że w zeszłym roku, w lipcu i sierpniu, nauczyciel nie miał zatrudnienia, ponieważ miał umowę na zastępstwo do końca czerwca, mamy więc 22, a nie 24 miesiące.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzory pism dla dyrektora wraz z obowiązującą podstawą prawną, którą wystawia dla nauczyciela stażysty i kontraktowego.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka rozpoczynająca pracę w szkole, zatrudniona na 1/4 etatu powinna rozpocząć staż na nauczyciela kontraktowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czym różni się uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły od uzyskaniea pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe