Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel był zatrudniony jako współorganizujący kształcenie ucznia z niepełnosprawnością na pensum 20/20. Ten sam uczeń otrzymał orzeczenie o potrzebie kształcenie specjalnego – upośledzenie w stopniu umiarkowanym. 1. Czy można wprowadzić zajęcia indywidualne dla takiego ucznia (kształcenie specjalne) na większości lekcjach (6 – i są tu prowadzone edukacje zgodnie z ramowym planem dla kształcenia specjalnego), a na 5 pozostałych jest dostosowywany program i ramowy plan nauczania. 2. Jak przekształcić umowę o pracę dla tego nauczyciela – aktualnie ma tylko 3 godziny jako współorganizujący (w klasie z uczniem), pozostałe 15 godzin ma zajęcia indywidualne z tym uczniem – czy z pensum 18? Czy wtedy ma etat łączony 15/18 + 3/20 czyli 18/18 3. Czy należy się dodatek za trudne warunki pracy – na wszystkie godziny, czy tylko na te indywidualne? 4. Dodatkowa godzina zajęć rewalidacyjnych czy traktować ją z pensum współorganizującego, czyli z 20 czy z 18?
Zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. Z 2021r. poz. 1082) uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Posiadanie przez ucznia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie jest tożsame z orzeczeniem o potrzebie kształcenia indywidualnego. Uczniowi takiemu jedynie dostosowuje się program do indywidualnych potrzeb (na wszystkich zajęciach jeśli tak wynika z zapisów orzeczenia), ale nie jest to kształcenie indywidualne.
Nauczyciel wspomagający to nauczyciel, którego pensum wynika z art. 42 ust. 3 w tabeli poz. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762). Zgodnie z terminologią wynikającą z przepisów prawa jest to nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniony dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Jego pensum wynosi 20 godzin i w ramach tego pensum powinien realizować wszystkie zadania z uczniem, bez względu na to czy są to zajęcia rewalidacyjne, zajęcia wspomagające itp.
Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014r., poz. 416) za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli:
zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim;
zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego.
Już jedna godzina takich zajęć upoważnia nauczyciela do dodatku za warunki trudne, wobec tego należy mu go przyznać (bez względu na to ile takich godzin realizuje).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam!
Nauczycielka fizyki rozwiązuje umowę z dniem 30 września ponieważ przechodzi na emeryturę (w styczniu skończyła 60 lat). Od 1 października zatrudniam nauczycielkę ponownie. Proszę o poradę - na jaką umowę mogę zatrudnić panią w trakcie roku szkolnego? Czy na czas określony? Czy od 1 X do końca zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z reformą oświaty i tworzeniem arkusza organizacyjnego na przyszły rok szkolny zwracam się z pytaniem. Czy nauczyciel posiadający następujące wykształcenie: (dyplom licencjata pedagogiki wczesnoszkolnej w suplemencie dopisek o nabytych kwalifikacjach do nauczania języka angielskiego w klasach I-III oraz tytuł magistra w zakresie pedagogiki wieku dziecięcego- w suplemencie nie ma nic o j. angielskim) będzie posiadał kwalifikacje do nauczania języka angielskiego w klasach I-III ośmioletniej szkoły podstawowej z oddziałami likwidowanego gimnazjum?
- Czy w szkole prowadzonej przez osobę prawną zatrudnienie na okres próbny z Kodeksu Pracy nauczyciela, który mógłby rozpocząć staż na kolejny stopień awansu, uniemożliwia mu rozpoczęcie stażu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Biorąc pod uwagę art.188 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks Pracy (Dz.U. z 2016r. poz. 2138; poz.2255) proszę o wyrażenie opinii w temacie udzielania zwolnienia od pracy pracownikom na stanowisku nauczyciela w wymiarze 16 godzin albo 2 dni w ciągu roku kalendarzowego. Czy poprawnym postępowaniem pracodawcy (p. dyrektora) jest udzielanie tego zwolnienia w wymiarze godzinowym (16 godzin) nauczycielowi, ze względu na to, że nauczyciele w różne dni tygodnia mają różny wymiar godzin pracy. Tym samym wychodzi na to, że niektórzy nauczyciele korzystający z powyższego przywileju są kilka dni w roku na zwolnieniu od pracy z prawem do wynagrodzenia, a w przypadku pozostałych pracowników jest to maksymalnie 2 dni.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie przykładowych kryteriów jakimi powinien kierować się dyrektor szkoły prócz tak oczywistych jak brak godzin z powodu likwidacji oddziałów.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe