Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na stronie http://bip.stawiski.pl/prawo.php?wiad=681 znajduje się załącznik: REGULAMIN w sprawie określenia wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw nauczycielom szkół, dla których organem prowadzącym jest gmina Stawiski. W rozdziale II tegoż regulaminu zawarte są warunki przyznania nauczycielom dodatku motywacyjnego. Nie ma w nim żadnych kryteriów dotyczących sytuacji, kiedy to nauczycielowi nie przyznaje się dodatku motywacyjnego. Stąd pytanie: Czy nauczyciel przebywający na zwolnieniu lekarskim trwającym dłużej niż 2 miesiące może mieć zmniejszony lub ZAWIESZONY dodatek motywacyjny od 1 marca? Czy dodatek ten POWINIEN BYĆ zmniejszony? Czy można ZAWIESIĆ (obniżyć) dodatek nauczycielowi, który ma mniej niż 1/2 etatu w szkole (uzupełnia etat). Czy tego typu zapisy należy zawrzeć w szkolnym regulaminie przyznawania dodatków motywacyjnych? (czy taki regulamin powinien być w szkole?) Przypominam, że uchwale Rady Miejskiej nie ma żadnych zapisów dotyczących zmniejszania lub zawieszania dodatku. Czy jakiekolwiek zawieszanie dodatku jest sprzeczne z aktem prawa miejscowego?
Regulamin określa wysokość dodatku motywacyjnego (do 15% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela), organ uprawniony do przyznania dodatku (dyrektor szkoły), terminy - na jaki okres przyznawany jest dodatek oraz warunki, jakie musi spełnić nauczyciel, aby taki dodatek otrzymać.
Dyrektor szkoły decyduje, w jakiej wysokości nauczyciele otrzymają dodatki motywacyjne, w zależności od stopnia spełnienia wymienionych w nim warunków. Regulamin przewiduje dwa terminy przyznawania dodatku:
- na okres od 1 września do końca lutego oraz
- na okres od 1 marca do 31 sierpnia.
Oznacza to, że nauczyciel może otrzymać dodatek motywacyjny za każde zakończone półrocze roku szkolnego, jeżeli w danym półroczu spełnił określone wymagania.
Żadne przepisy nie przewidują możliwości cofnięcia nauczycielowi dodatku motywacyjnego.
W przypadku przebywania nauczyciela na długotrwałym zwolnieniu lekarskim nie ma potrzeby zawieszania wypłaty dodatku, ponieważ w tym czasie nauczyciel otrzymuje zasiłek chorobowy. Wymiar zatrudnienia nie ma znaczenia dla wysokości dodatku, to dyrektor decyduje o jego wysokości, biorąc pod uwagę osiągnięcia i zaangażowanie nauczyciela. Nie ma też podstaw prawnych do uchwalania szkolnego regulaminu - Karta Nauczyciela upoważnia w tym zakresie jedynie organ prowadzący. Regulamin nie może zawierać przepisów dot. sytuacji, kiedy nauczycielowi nie przyznaje się dodatku - ustawa do tego nie upoważnia (określa się jedynie przypadki, kiedy można dodatek przyznać oraz jego wysokość).
Generalnie w prawie oświatowym nie występuje pojęcie zawieszenia dodatku motywacyjnego. Jedynie w przypadkach takich jak np. korzystanie z urlopu dla poratowania zdrowia, czy zawieszenie nauczyciela w obowiązkach, dodatek ten nie przysługuje.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy kandydat na stanowisko kucharza w szkole podstawowej z 1 oddziałem przedszkolnym spełnia wymagania, jeśli posiada certyfikat kursu kucharskiego i wykształcenie średnie ogólnokształcące? Proszę o interpretację przepisów prawnych.Czy one brzmią jednoznacznie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zatrudnić w szkole psychologa, który nie posiada przygotowania pedagogicznego,a mówi o tym rozporządzenie o kwalifikacjach. Czy będzie błędem zatrudnienie go na podstawie kodeksu pracy i czy w takiej sytuacji konieczna jest zgoda kuratora?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który jest w stanie nieczynnym od 1 września 2013, może wystąpić do dyrektora z wnioskiem o ocenę pracy?
- Czy nauczycielowi wspomagającemu pracującemu w pełnym wymiarze zajęć (20 godz.) można przydzielić godziny ponadwymiarowe specjalistyczne z terapii pedagogicznej 7/22 ? Nauczyciel posiada kwalifikacje do prowadzenia takich zajęć. Jeśli tak to z jakiego pensum miałby płacone za te godziny. A może należałoby zawrzeć drugą umowę?
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkół (SP i G). Na rok szkolny 2008/2009 ograniczyłem nauczycielowi WF w SP zatrudnienie do 16 godzin - z możliwości przejścia w stan nieczynny nie skorzystał. Na r.sz.2009/2010 ograniczyłem mu zatrudnienie do 11 godzin - z możliwości przejścia w stan nieczynny nie skorzystał. Obecnie nie jestem w stanie zatrudnić go na r.sz.2010/2011. Pismem z dnia 19.05.2010 wypowiedziałem mu zatrudnienie z trzymiesięcznym wypowiedzeniem. Pismem z dnia 16.06.2010 zwrócił się o przeniesienie w stan nieczynny. Czy powinienem wyrazić na to zgodę? Dostaję sprzeczne wypowiedzi kadrowców. Jest to nauczyciel mianowany ale bez kwalifikacji z wykształceniem średnim - może tylko i wyłącznie pracować w tej szkole i prowadzić tylko ten przedmiot.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe