Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kilka dni temu została przeprowadzona w mojej szkole kontrola Państwowej Inspekcji Pracy. Inspektor pracy stwierdził nieprawidłowości związane z czasem pracy. Wystawił mandat karny za wykroczenia przeciwko przepisom o czasie pracy. Mandat został przeze mnie przyjęty. Czy mogę odwołać się od tego mandatu?
NIE. W sytuacji, gdy dyrektor szkoły zgodzi się przyjąć mandat karny, w zasadzie przekreśla już możliwość skutecznego cofnięcia go. Z chwilą przyjęcia mandatu dyrektor szkoły jest zobligowany go realizować. Mandat staje się prawomocny i podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Istnieje jednak możliwość uchylenia mandatu, jeżeli czyn, na który nałożono mandat karny nie jest w świetle prawa wykroczeniem.
Należy pouczyć dyrektora o możliwości nieprzyjęcia mandatu
Inspektor pracy ma obowiązek zareagować na wykroczenie przeciwko prawom pracownika. Inspektorzy pracy uważają jednak, że ukaranie pracodawcy mandatem karnym stanowi najbardziej efektywny sposób reakcji na wykroczenie. Przed nałożeniem mandatu inspektor pracy ma obowiązek pouczyć dyrektora szkoły o możliwości odmowy jego przyjęcia, a w sytuacji, gdy dyrektor szkoły odmówi przyjęcia mandatu w postępowaniu kontrolnym, inspektor pracy skieruje do sądu karnego wniosek o ukaranie.
Na mandat już przyjęty nie przysługuje odwołanie
Jeżeli dyrektor szkoły zgodzi się przyjąć mandat karny, w zasadzie przekreśla już możliwość skutecznego cofnięcia go. Z chwilą przyjęcia mandatu dyrektor szkoły jest zobligowany go zrealizować. Innymi słowy, jeżeli ukarany (dyrektor szkoły) przyjmie mandat, to staje się on prawomocny i podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Możliwość uchylenia mandatu na wniosek ukaranego
Prawomocny mandat karny podlega jednak uchyleniu, jeżeli grzywnę nałożono za czyn niebędący czynem zabronionym jako wykroczenie albo na osobę, która nie podpisała mandatu karnego, albo która nie ponosi odpowiedzialności za wykroczenie., o czym stanowi art. 101 § 1 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Uchylenie następuje na wniosek ukaranego złożony w terminie 7 dni od daty uprawomocnienia się mandatu. Osoba, która przyjęła mandat, po czym doszła do przekonania, że nie powinna być ukarana, może doprowadzić do jego uchylenia.
Prawomocny mandat karny podlega także uchyleniu, jeżeli grzywnę nałożono wbrew zakazom określonym w art. 96 § 2 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Podlega on również uchyleniu, gdy grzywnę nałożono w wysokości wyższej niż wynika to z art. 96 § 1-1b, z tym że w takim wypadku jedynie w części przekraczającej jej dopuszczalną wysokość.
Postępowanie w razie nieprzyjęcia mandatu
Sąd, rozpoznając sprawę w związku z odmową przyjęcia mandatu, nie jest w żadnym względzie skrępowany wysokością grzywny wymierzonej mandatem przez inspektora pracy. W razie odmowy przyjęcia mandatu karnego przez dyrektora szkoły inspektor pracy, który nałożył grzywnę, występuje do sądu z wnioskiem o ukaranie. We wniosku tym powinien zaznaczyć, że pracodawca odmówił przyjęcia mandatu i w miarę możliwości podać także przyczyny odmowy. Sąd rozpoznający sprawę, jeśli uzna winę dyrektora szkoły, może podtrzymać karę, a także nałożyć karę wyższą niż zaproponował inspektor pracy. Sąd może także uznać, że do wykroczenia nie doszło, lub że nie ma uzasadnienia do nałożenia grzywny.
Należy rozważyć możliwość przyjęcia mandatu
Często się zdarza, że postępowanie, które mogłoby zakończyć się mandatem maksymalnie do 2000 zł, w sądzie karnym kończy się karą grzywny wielokrotnie przewyższającą kary inspektora pracy. Są to kary rzędu np. 5000 zł, 10 000 zł, a nawet 15 000 zł, nie licząc dodatkowych kosztów procesu. Jak widać, warto jest zastanowić się nad odmową przyjęcia mandatu karnego w sytuacji bezsprzecznej winy sprawcy czynu.
Podstawa prawna:
1) Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r., poz. 404 ze zm.); 2) Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.). 3) Ustawa z 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., poz. 395).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń posiada opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej w której wskazano specyficzne trudności w nauce. W szkole nie ma w arkuszu organizacji, godzin na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniowi w trakcie lekcji, zadawane mu są prace łatwiejsze, inaczej jest też oceniany. Nauczyciele dokładnie tłumaczą mu zadaną pracę domową. Ile godzin wyrównawczych należy zorganizować dla tego ucznia? W szkole nie ma pedagoga ani psychologa. Rodzic żąda 2 godzin dodatkowych. Co na to przepisy prawa oświatowego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Rada Rodziców wszystkie dokumenty przechowuje w prywatnym mieszkaniu. W regulaminie RR jest zapis:
"§ 37
1. Protokoły z zebrań komisji powołanych przez Radę Rodziców stanowią dokumentację pracy Rady Rodziców.
2. Za przechowywanie protokołów z zebrań komisji odpowiedzialny jest sekretarz Rady Rodziców.
3. Sekretarz Rady Rodziców przekazuje dokumentację w ręce sekretarza nowej kadencji Rady Rodziców."
Czy jest to zgodne z prawem?
Na pismo o przekazanie dokumentacji do szkoły otrzymałam kserokopie bez poświadczenia za zgodność z oryginałem.
Ponadto RR takie same kopie (protokoły, listy obecności) przekazała Wójtowi Gminy oraz Radzie Gminy. Czy zgodne jest to z prawem oraz RODO?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty powinny zostać wypracowane w szkole w związku z ochroną danych osobowych i gdzie mogę znaleźć przykłady?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy przyjmując ucznia z ośrodka wychowawczego czy możemy prosić od wychowawców/prawnych opiekunów takich danych dziecka jak: imiona, nazwiska i adresy rodziców dzieci, czy mają prawa rodzicielskie. Jakie dane wpisujemy do księgi uczniów; dane rodziców (którzy mogą mieć ograniczone prawa rodzicielskie i ich adresy czy też prawnych opiekunów np. ustanowionych sądownie)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy samorząd uczniowski może prowadzić sklepik szkolny? Czy powinno być to zgłoszone gdzieś? Jaką dokumentację należy prowadzić w związku z tym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe