Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jako dyrektor szkoły przeszedłem na emeryturę 5 lat temu i otrzymałem odprawę emerytalną. Następnie zostałem zatrudniony na stanowisku managera oświaty w tej samej placówce na czas określony (jako pracownik niesprawujący nadzoru pedagogicznego). Czy kończąc okres pracy określony w umowie, należy mi się odprawa za przepracowany okres na tym stanowisku?
Jak wywnioskowano z zapytania, w przestawionej sytuacji mamy do czynienia z osoba, która w latach poprzednich zatrudniona była w szkole w oparciu o zapisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm. – dalej Karta Nauczyciela) na stanowisku nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora. Po rozwiązaniu „nauczycielskiego” stosunku pracy i otrzymaniu odprawy emerytalnej osoba ta podjęła pracę również na stanowisku dyrektora, ale zatrudnienie nastąpiło w oparciu o zapisy ustawy z dnia z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1282 z późn. zm. – dalej uops), zakładając, że mamy do czynienia z zatrudnieniem w szkole prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Co do zasady odprawa emerytalna ma charakter świadczenia jednorazowego. Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 2 marca 2010 r. (sygnatura: II PK 239/09): „decydujące znaczenie w nabyciu prawa do odprawy emerytalnej lub rentowej ma przejście na emeryturę lub rentę połączone z definitywnym ustaniem stosunku pracy, czyli zmiana pracowniczego statusu prawnego na status emeryta lub rencisty przez pracownika, który w związku z ustaniem stosunku pracy korzysta z uzyskanych uprawnień emerytalnych lub rentowych. Przyczyna ustania lub rozwiązania przez pracownika stosunku pracy nie pozbawia prawa do przysługującej mu powszechnej i jednorazowej odprawy emerytalnej lub rentowej, skoro art. 921 § 1 KP uzależnia prawo do tej odprawy od przejścia na emeryturę lub rentę w związku z ustaniem stosunku pracy, bez względu na jego przyczynę”.
Dosyć często zdarzają się sytuacje, w których w samorządzie zatrudniana jest osoba, która uzyskała emeryturę i która otrzymała wcześniej odprawę emerytalno-rentową, w związku z zakończeniem zatrudnienia w połączeniu z przejściem na rentę (emeryturę) u innego pracodawcy. Powstaje od lat problem, czy w dniu zakończenia zatrudnienia tej osoby należy wypłacić jej tzw. odprawę uzupełniającą. Orzecznictwo idzie w takiej sytuacji w kierunku wypłaty tzw. odprawy uzupełniającej, m.in. orzeczenie Sądu Rejonowego w Inowrocławiu z 27.06.2016 r. (IV P 35/16), orzeczenie Sądu Najwyższego 5.06.2007 r. (I PK 58/07).
Jako nauczyciel pytający mógł otrzymać odprawę emerytalną uzależnioną od stażu pracy nauczycielskiej. Nauczycielowi spełniającemu warunki uprawniające do emerytury/renty z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę/rentę z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, który przepracował w szkole:
1. mniej niż 20 lat – przyznaje się odprawę w wysokości dwumiesięcznego ostatnio pobieranego wynagrodzenia w szkole będącej podstawowym miejscem jego pracy;
2. co najmniej 20 lat – przyznaje się odprawę w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia ostatnio pobieranego w szkole będącej podstawowym miejscem jego pracy (art. 87 ust. 1 i ust. 2 Karty Nauczyciela).
Z kolei, zgodnie z art. 38 ust. 3 uops, w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości:
1) po 10 latach pracy – dwumiesięcznego wynagrodzenia;
2) po 15 latach pracy – trzymiesięcznego wynagrodzenia;
3) po 20 latach pracy – sześciomiesięcznego wynagrodzenia.
W przedstawionej sytuacji pytający ma roszczenie o uzupełnienie wysokości odprawy emerytalnej do pułapu wskazanego w uops.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy pracownik administracji i obsługi Zespołu Szkół może pracować każdego dnia tygodnia w innych godzinach (np. w poniedziałek 7:30-14:30, we wtorek 8:30-17:30 itd.)? W różne dni w różnym wymiarze. Czyli w innym wymiarze niż 8 godzin dziennie, ale nie przekraczając 40 godzin w tygodniu.
- Jakie kwalifikacje są wymagane na stanowisko terapeuty zajęciowego lub ergoterapeuty?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy się ustosunkować do nowych przepisów Kodeksu Pracy dot. zatrudnienia pracownika? Czy prawdą jest, iż przy zawieraniu umów na czas określony należy to zgłaszać do okręgowego inspektora pracy. Jeżeli tak to w jakiej sytuacji. Czy konieczne to jest przy każdej umowie na czas określony?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W chwili obecnej pedagog szkolny (nauczyciel kontraktowy) w wymiarze 1/2 etatu, 6 godz. informatyki i 1 godz. wychowawcza jest w ciąży, a od 1 września 2012 r. przekazana zostaje wraz z innymi pracownikami fundacji ze zmienionymi warunkami pracy i płacy, otrzyma 2 godz. techniki (bez uprawnień) i 5 godz. informatyki, a więc jej wynagrodzenie ulegnie wyraźnemu zmniejszeniu. Czy w tej sytuacji może otrzymywać dodatek wyrównawczy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dodatek uzupełniający dla nauczyciela za 2015r. należy się nauczycielowi: - zatrudnionemu od 1 września 2014 do 30.06.2015 na 6/18 etatu, - nauczyciel dyplomowany zatrudniony przez mianowanie, który od 7 września 2015 do 31 stycznia 2016 przebywał na urlopie bezpłatnym. Wątpliwość powstała na wskutek posiadania wykładni, która mówi, że nie wypłaca się dodatku, jeżeli nauczyciel nie był zatrudniony w dniu 31.12.2015.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe