Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka jest na dzień dzisiejszy podstawa prawna monitorowania realizacji podstaw programowych kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego? Czy godziny lekcyjne przeznaczone na: a) powtórzenie wiadomości, b) sprawdzian wiadomości i umiejętności, c) omówienie sprawdzianów powinno się wliczać do godzin realizacji podstawy programowej (jaka jest podstawa prawna)?
Realizacja podstawy programowej jest kontrolowana przez kuratora oświaty w ramach zewnętrznego nadzoru pedagogicznego (art. 33 ust. 2 pkt 2 UoSO). Publiczne jednostki oświatowe mają obowiązek prowadzenia wewnętrznego nadzoru pedagogicznego oraz określają jego zakres w planie nadzoru pedagogicznego, w którym mogą (ale nie muszą) przyjąć na dany rok szkolny monitorowanie podstawy programowej przez nauczycieli (§ 24 i 25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz. U. z 2015 r., poz. 1270). Niepubliczne jednostki oświatowe nie mają obowiązku prowadzenia ewaluacji wewnętrznej (§ 35 rozporządzenia), a monitorowanie realizacji podstawy programowej lub zasady prowadzenia wewnętrznego nadzoru pedagogicznego stosowanego na zasadzie dobrowolności mogą określać ich statuty (art. 84 ust. 2 pkt 3 i 5). Ani przepisy UoSO, ani przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. z 2012 r., poz. 977 z późn. zm. nie zawierają ścisłych wytycznych, jakie czynności mogą być wykonywane podczas lekcji objętych planem nauczania, czyli przeznaczonych na realizację podstawy programowej. Niewątpliwie w ramach jej realizacji dopuszczalne jest utrwalanie materiału przez całą klasę, sprawdzanie wiedzy uczniów oraz omawianie wyników sprawdzianów, takie czynności mogą być zrealizowane na obowiązkowych godzinach lekcyjnych. Gdy zachodzi potrzeba zrealizowania zajęć powtórkowych tylko dla niektórych uczniów albo nawet dla wszystkich uczniów (ale ponad godziny wynikające z obowiązującego rozkładu zajęć), dopuszczalne jest ich przeprowadzenie w dodatkowych terminach w ramach zadań statutowych szkoły, realizowanych w publicznych szkołach przez nauczycieli w oparciu o art. 42 ust. 2 pkt 2 KN. Natomiast jeśli uczeń, który nie zgodził się z oceną klasyfikacyjną, podchodzi do sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w art. 44n ust. 4 pkt 1 UoSO, ponieważ prowadzi go na posiedzeniu komisja w formie pisemnej i ustnej (§ 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2015 r., poz. 843), już same zasady jego organizacji przesądzają, że nie jest prowadzny i omawiany w czasie zajęć lekcyjnych, które prowadzi z klasą nauczyciel, ponieważ inni uczniowie niż podchodzący do sprawdzianu nie są jego uczestnikami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry, poprosiliśmy państwa o stworzenie kompletu narzędzi do badania poziomu bezpieczeństwa w szkole i super!
Zrobiliśmy ankietę dla uczniów, rodziców i nauczycieli… i zaczął się problem … Proszę o informację jak interpretować wyniki badań.
Chodzi konkretnie o stwierdzenie: Czuję, że nauczyciele mnie szanują. Odpowiedź tak dało 46 % uczniów, odpowiedź raczej tak 32%, trudno powiedzieć 15%, raczej nie 2%, nie 0%.
Bardzo proszę o interpretację dotyczącą "czytania" tego wyniku oraz jeśli to możliwe podanie zasad postępowania w przypadku realizacji badań w szkole.
Nauczyciel uparcie twierdzą, że powinno być odpowiedzi na zasadzie Tak lub Nie.
Z góry dziękuję za pomoc w tej sprawie.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycieli w niepublicznym LO o uprawnieniu szkoły publicznej obowiązuje realizacja art. 42 KN?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń ma Zespół Aspergera i normę intelektualną. Czy zajęcia rewalidacyjne, zalecane przez Poradnię PP może prowadzić nauczyciel bez kwalifikacji do oligofrenopedagogiki?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam, pytanie dotyczące dokumentacji. Od września będę prowadziła grupę łączoną wiekowo tj. 5-cio i 6-latki. Wybrałam program wydawnictwa X dla 5-cio i 6-latka. Tzn. Część dzieci realizuje podręczniki przeznaczone dla 5-cio latka, a inne dzieci roczne przygotowanie przedszkolne (6-cio latka). Jakiego zapisu dokonać w dzienniku zajęć? Czy wpisywać tematy proponowane przez wydawnictwo X 6-cio czy 5-latka? Czy prowadzić dwa różne dzienniki zajęć?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Mam w szkole 9 oddziałów, więc nie mam wicedyrektora. W związku z tym, chcę zapytać , czy powinnam zwrócić się do wójta o zastępcę, czy nie jest to konieczne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe