Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak powinna wyglądać uchwała dotycząca przygotowania do nauki języka nowożytnego w przedszkolu?
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dnia 30 maja 2014r. wprowadza obowiązkową, bezpłatną naukę języka obcego nowożytnego dla wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego.Rozporządzenie z dnia z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2014r.poz. 803).
Do podstawy programowej wychowania przedszkolnego dodany został obszar działalności edukacyjnej przedszkola określony jako „Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym” (obszar pkt 16), zawierający wykaz umiejętności i wiadomości w zakresie posługiwania się językiem obcym nowożytnym, które dziecko powinno posiadać po zakończeniu edukacji w przedszkolu (innej formie wychowania przedszkolnego, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej).
Treści nowego obszaru mogły być realizowane przez placówki wychowania przedszkolnego już od 1 września 2014r. Natomiast obowiązek w tym zakresie został nałożony od 1 września 2015r. w stosunku do dzieci pięcioletnich, a od 1 września 2017r. w stosunku do wszystkich dzieci objętych edukacją przedszkolną.
W latach szkolnych 2015/2016 i 2016/2017 realizacja języka obcego przewidziana jest w tych oddziałach przedszkolnych, w których dzieci odbywają obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
Od roku 2017/2018 podstawa programowa - w brzmieniu nadanym nowelizacją z 2014r. – będzie stosowana w całości wobec wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego.
Dyrektor przedszkola planując organizację pracy placówki wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2015/2016, ma obowiązek uwzględnić w niej zajęcia z języka obcego nowożytnego dla dzieci pięcioletnich.
Wprowadzenie nauki języka obcego nowożytnego w przedszkolu jest wykonaniem obowiązku wynikającego z rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i nie wymaga podejmowania przez radę pedagogiczną przedszkola uchwały w tym zakresie ( brak podstaw prawnych do podejmowania tego rodzaju działań przez radę pedagogiczną). Nauczanie języka obcego nowożytnego znajduje swoje odzwierciedlenie w arkuszu organizacji przedszkola na dany rok szkolny. Arkusz przewiduje, w których oddziałach przedszkola, w jakim wymiarze oraz przez kogo język obcy nowożytny będzie nauczany. Dyrektor, wybierając język obcy nowożytny, do którego posługiwania się będą przygotowywane dzieci, powinien brać pod uwagę to, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie gminy.
Aby spełnić wymagania stawiane wobec placówek prowadzących działalność przedszkolną, muszą one dysponować kadrą pedagogiczną posiadającą przewidziane prawem kwalifikacje.
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieliRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2014r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2014r. poz.1084), weszło w życie 29 sierpnia 2014r.
stwarza możliwość, aby do 31 sierpnia 2020 r. prowadzenie zajęć językowych w placówkach wychowania przedszkolnego powierzyć nauczycielom wychowania przedszkolnego, nieposiadającym kwalifikacji do nauczania języka obcego, ale legitymującym się udokumentowaną znajomością języka obcego co najmniej na poziomie B2. Rozporządzenie pozwala na uzupełnienie brakujących kwalifikacji w ciągu 6 lat. Pierwszym etapem uzupełniania kwalifikacji jest więc osiągnięcie odpowiedniego poziomu językowego. Kolejnym krokiem będzie ukończenie kursu kwalifikacyjnego lub studiów podyplomowych w zakresie wczesnoszkolnego nauczania języka obcego do 31 sierpnia 2020 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co powinien zawierać załącznik uchwały w sprawie ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest możliwe stosowanie oceny cząstkowej "0"?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w karcie oceny pracy nauczyciela, w egzemplarzu załączanym do dokumentacji, zaznacza się poziom spełniania kryteriów oceny pracy, czy też wystarczy tylko końcowa ocena wynikająca z posumowania spełniania ww. kryteriów?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel wychowania przedszkolnego, który ukończył studia podyplomowe z wczesnego wspomagania rozwoju może być nauczycielem wspomagającym?
Czy ukończone studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki też dają kwalifikacje na stanowisko nauczyciela wspomagającego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o pomoc w interpretacji art.44o. Czy w przypadku zaistnienia sytuacji opisanej w ust. uczeń otrzymuje świadectwo z adnotacją "nie otrzymał promocji" ?
z góry dziękuję za odpowiedź.
Art. 44o. 1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
2. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
3. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe