Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy można skreślić z listy uczniów szkoły ponadpodstawowej ucznia za przewinienia statutowe? Uczeń spowodował bójkę na terenie szkoły, został ukarany i jednocześnie poinformowany, że ponowny udział w bójce skończy się skreśleniem z listy uczniów. Dodatkowo został poinformowany sąd rodzinny. Po niespełna miesiącu uczeń zaatakował kolegę, a cała sytuacja została nagrana telefonem. Rada pedagogiczna podjęła uchwałę w sprawie rozpoczęcia procedury skreślenia. Czy skreślenie ucznia jest zgodne z prawem? Czy kuratorium jako organ odwoławczy może cofnąć decyzję o skreśleniu? Dodam, że w statucie jest zapis, że wszczynanie bójki może być powodem skreślenia z listy uczniów.
Stosownie do art. 98 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1082) statut szkoły powinien zawierać postanowienia prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia. Skreślenia ucznia dokonuje dyrektor szkoły, w drodze decyzji administracyjnej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego na podstawie art. 68 ust. 2 Prawa oświatowego. Jednakże przepis ww. nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. W uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły, o czym stanowi przepis art. 68 ust. 3 Prawa oświatowego.
W świetle art. 35 ust. 2 Prawa oświatowego obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18. roku życia. Mając na względzie powyższe uregulowania dyrektor szkoły może skreślić pełnoletniego ucznia z listy uczniów na podstawie art. 68 ust. 2 Prawa oświatowego w związku z naruszeniem postanowień statutu szkoły w zakresie zakazu wszczynania bójek. Z uwagi na fakt, że skreślenie następuje w drodze decyzji administracyjnej, to musi ono zawierać uzasadnienie i pouczenie o możliwości odwołania, zgodnie z art. 107 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jak w przypadku każdej decyzji administracyjnej, adresat decyzji może złożyć od niej odwołanie. Kurator oświaty, jak każdy organ odwoławczy, może decyzję organu pierwszej instancji (dyrektora) uchylić i skierować do ponownego rozpoznania albo może zaskarżoną decyzję zmienić w ten sposób, że uzna, iż nie ma podstaw do skreślenia z listy i umorzyć postępowanie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Poproszę o wzory dokumentów: wniosek nauczyciela o zgodę na przeniesienie do innej szkoły, zgoda dyrektora na przeniesienie, decyzja o przeniesieniu nauczyciela do innej szkoły.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o wyjaśnienie kwestii związanych z podejmowaniem uchwał w sprawie opinii przez Radę pedagogiczną. Czy w sytuacji gdy w regulaminie rady tryb wyrażania opinii nie przewiduje podejmowania uchwał jest prawidłowym zapisem. Poniżej cytuję treść tej części regulaminu: 1. Rada Pedagogiczna wyraża opinię według następującego trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia opinii własnej w trakcie posiedzenia Rady, pod warunkiem że opinia nie narusza dóbr osobistych innych osób; 2) na podstawie wypowiedzi poszczególnych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt treści opinii przyjmuje Rada przez: a) aklamację - gdy zostaje zaakceptowany jednomyślnie przez całe zgromadzenie (może zostać poparty okrzykami lub oklaskami). b) głosowanie (jawne lub tajne) – zwykłą większością głosów; 2. Przyjęta przez Radę treść opinii jest odnotowana w protokole obrad Rady; 3. W sytuacjach szczególnych Rada Pedagogiczna może powołać komisję ds. opracowania treści opinii (np. w sprawie oceny pracy dyrektora szkoły) w formie odrębnego dokumentu, który jest załącznikiem do protokołu obrad Rady.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Dokument na życzenie
Bardzo proszę o Regulamin ZF
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak wprowadzić regulamin dyżurów? Został już przedstawiony na radzie, co dalej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy rada pedagogiczna ma prawo wydłużyć czas na egzaminie zewnętrznym uczniowi, który posiada opinię poradni, ale nie o dysfunkcji, a jedynie o obniżeniu wymagań edukacyjnych (w opinii zaleca się wydłużanie czasu pracy w szkole)?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe