Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole opracowuje się tylko dla dziecka 6 letniego realizującego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, czy również dla 5 letniego, skoro ma prawo w wieku 6 lat rozpocząć naukę w szkole? Jak to wygląda w sytuacji, kiedy dziecko 5-letnie uczęszcza z 6-latkami do tzw. "zerówki", a jak w sytuacji kiedy dziecko 5 letnie objęte jest wychowaniem przedszkolnym (grupa 5-latków), a również rodzic ma prawo posłać je do szkoły o rok wcześniej? Czy po diagnozie przedszkolnej dla każdego dziecka opracowuje się indywidualny program wspierania rozwoju, czy wystarczy plan (te dwa dokumenty mają przecież inną formę budowy)?
Na postawie załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z 2012 r., poz. 977 z późn. zm. z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc: 1) rodzicom w poznaniu stanu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej; 2) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Ponieważ naukę w szkole może rozpocząć dziecko, które w wieku 5 lat uczęszczało do przedszkola oraz nie realizowało obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (art. 16 ust. 1 UoSO), a decyzję w tym zakresie rodzice podejmą m.in. w oparciu o diagnozę przedszkolną, powinna ona dotyczyć wszystkich 5- latków, również te dzieci, które nie uczęszczają do grupy z sześciolatkami. Po zapoznaniu się przez rodziców 5-letnich z diagnozą przedszkolną warto ich zapytać, czy zdecydowali o wcześniejszym podjęciu nauki, ponieważ opracowanie i realizacja indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka są obowiązkowe w przypadku dzieci, które w kolejnym roku będą rozpoczynały naukę. Z ostrożności program może nie być realizowany w odniesieniu do dzieci, co do których rodzice deklarują, że będą kontynuowały naukę w przedszkolu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor odchodzi na emeryturę, rozwiązuje stosunek pracy. Bierze udział w konkursie na dyrektora i jednocześnie po jednodniowej przerwie chce się zatrudnić w placówce jako nauczyciel. Kto i na jakich zasadach może zatrudnić w takiej sytuacji być może przyszłego dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest ważność opinii PPP w zależności od rozpoznanej trudności? Czy termin ważności jest bezterminowy, czy ma określone ramy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli nauczycielka chce skorzystać z prawa do przerwy na karmienie dziecka to jak to prawo należy interpretować. Jeżeli nauczycielka przedszkola pracuje w poniedziałek od 7.00 do 16.00 to 1 godzina przerwy, we wtorek od 7.00 do 12 to jedna godzina przerwy, we środę od 12.30 do 15.30 pracuje 3 godziny więc przerwa nie przysługuje, w czwartek pracuje od 7.00 do 11.00 więc przerwa też się nie należy i w piątek od 12.00 do 15.30 więc też bez przerwy. Nie wiem czy dobrze interpretuję art. 69 ust.2 w zw.z art.3 pkt 1 KN. Mam również wątpliwości jak ująć czas pracy nauczyciela bo jeśli jako 40 godzin tygodniowo w tym czas poświęcony na przygotowanie do pracy również w domu to czy każdego dnia powinna być przerwa również w te dni kiedy nauczycielka realizuje 4 i mniej godzin dydaktycznych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można przydzielić edukację muzyczną, plastyczną, informatyczną i w-f innemu nauczycielowi niż wychowawca klasy? Nauczyciel posiada kwalifikacje do nauczania w edukacji wczesnoszkolnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli w statucie jest zapis "Jeżeli nieregulaminowe użycie telefonu lub innego środka komunikacji elektronicznej ma miejsce po raz kolejny, wówczas nauczyciel ma prawo do odebrania uczniowi telefonu lub innego środka komunikacji, a następnie zdeponowania go u wychowawcy lub pedagoga szkolnego. Do odebrania telefonu lub innych środków elektronicznych upoważnieni są rodzice lub opiekunowie prawni ucznia. Czy odebranie telefonu jest zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe