Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dziecko mające ewidentnie stwierdzony przez psychologa (ale nie poradni psychologiczno-pedagogicznej, tylko szkolnego) mutyzm powinno mieć kształcenie specjalne (ze względu na dostosowanie warunków i metod pracy) i orzeczenie? Czy wystarczy, że dziecko ma zwykłą opinię?
Podstawą organizacji kształcenia specjalnego jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wystawione przez Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Takie orzeczenie mogą otrzymać wyłącznie dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, niewidome i niedowidzące, niesłyszące i niedosłyszące, niepełnosprawne ruchowo, dzieci z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera oraz dzieci z niepełno sprawnościami sprzężonymi. Mutyzm nie figuruje w katalogu niepełnosprawności uprawniających do otrzymania w/w orzeczenia. Stąd szkoła nie może dla dziecka z mutyzmem organizować kształcenia specjalnego. Powinna natomiast zorganizować dla tego ucznia pomoc psychologiczno-pedagogiczną i udzielać jej w takich formach, by były odpowiednie do indywidualnych potrzeb i możliwości psychoedukacyjnych dziecka. Diagnoza mutyzmu dokonana przez szkolnego psychologa powinna być traktowana jako rozpoznanie wstępne, dające podstawę do rozmów z rodzicami dziecka o konieczności konsultacji medycznej z lekarzem neurologiem i psychiatrą, gdyż tylko oni mają uprawnienia do stawiania diagnoz medycznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie przepisy regulują awans zawodowy w tym roku szkolnym (2017/18) nauczyciela stażysty na kontraktowego? Wg jakich przepisów przeprowadzać rozmowę i powołowywać komisje i kto w komisji itp.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z udzieloną przez Państwa poradą prawną z dnia 7 kwietnia 2017, w ORW (ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym) umożliwiającym dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w stosunku do tej drugiej grupy wychowanków obowiązują ramowe plany nauczania według rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania.
(porada na stronie: https://www.nadzor-pedagogiczny.pl/porada/czy-w-orw-osrodku-rewalidacyjno-wychowawczym-umozl/6998)
Należy jednak zauważyć, że zgodnie z par. 1 w/w rozporządzenia ramowe plany nauczania określane są dla szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, podczas gdy ORW w rozumieniu wspomnianej ustawy nie jest szkołą a placówką. W związku z powyższym uprzejmie proszę o wskazanie przepisów prawnych, które zobowiązują ORW (jako placówkę) do określania ramowych planów nauczania zgodnie z ww. rozporządzeniem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do naszego gimnazjum została przyjęta uczennica, która w poprzedniej szkole, będąc w klasie pierwszej, realizowała plastykę i muzykę. W planie nauczania naszego gimnazjum te przedmioty są realizowane w klasie trzeciej. Czy uczennica ta musi je realizować, czy też jako oceny w klasyfikacji końcowej należy przyjąć oceny uzyskane w poprzednim gimnazjum (zrealizowała je w wymiarze 30 godzin każdy i ma z nich oceny pozytywne)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy dni wolnych zgodnie z nowym rozporządzeniem, a konkretnie ich przeznaczenia. Czy w tych 8 dniach dla szkoły podstawowej (bez oddziałów gimnazjalnych) muszą znaleźć się rekolekcje? Na co można je dokładnie przeznaczyć? Czytałam rozporządzenie. Proszę o interpretację.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ma przyznane WDZWR z grupa 19 godz. Okazuje się, że na zajęcia będą uczęszczać tylko dziewczynki. Czy dyrektor ma prawo obniżyć liczę godz. z 19 na 14? Czy nauczyciel może rozbudować swój plan zajęć na przyznaną liczbę godzin? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe