Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor może żądać zaświadczenia z KRK od nauczyciela zatrudnionego w szkole/przedszkolu w którego aktach takiego dokumentu brak? Czy pracownik obsługi lub administracji w szkole/przedszkolu w myśl obowiązujących przepisów powinien przedstawić zaświadczenie z KRK? Czy przepisy w najbliższym czasie mają ulec zmianie w tej kwestii?
Zgodnie z art. 10 ust. 5 pkt 4 i ust. 8 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 984) nie można nawiązać stosunku pracy z nauczycielem, który nie spełnia warunku niekaralności prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe. W celu potwierdzenia spełniania tego warunku nauczyciel, przed nawiązaniem stosunku pracy, jest zobowiązany przedstawić dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego, z wyjątkiem przypadku gdy z nauczycielem jest nawiązywany kolejny stosunek pracy w tej samej szkole w ciągu 3 miesięcy od dnia rozwiązania poprzedniego stosunku pracy. Przepis ten został wprowadzony ustawą z dnia 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 145, poz. 917), który wszedł w życie 23 sierpnia 2008 r. W zależności od tej daty ocenia się możliwość uzupełnienia dokumentacji kadrowej nauczyciela. Od nauczycieli zatrudnionych przed tą datą nie można żądać zaświadczenia o niekaralności bowiem w momencie, w którym nawiązany był stosunek pracy nie było takiego ustawowego obowiązku. W stosunku do nauczycieli zatrudnionych po tej dacie, jeżeli strony stosunku pracy nie zrealizowały tego obowiązku, istotne jest to, aby taki dokument znalazł się aktach. Z wnioskiem o udzielenie informacji może wystąpić sam zainteresowany albo dyrektor szkoły, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 1068) – prawo do uzyskania informacji o osobach, których dane osobowe zgromadzone zostały w Rejestrze, przysługuje pracodawcom, w zakresie niezbędnym dla zatrudnienia pracownika, co do którego z przepisów ustawy wynika wymóg niekaralności, korzystania z pełni praw publicznych, a także ustalenia uprawnienia do zajmowania określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej działalności gospodarczej.
W świetle ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 530) pracownikiem samorządowym może być osoba, która ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych. W przypadku pracowników administracji i obsługi nie jest wymagana niekaralność za przestępstwo popełnione umyślnie, ani również nie ma wymogu przedłożenia informacji z KRK na potwierdzenie pełni praw publicznych. W takim przypadku dyrektor szkoły może jedynie żądać od pracownika oświadczenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka od 3 września do 30 kwietnia była 181 dni na zwolnieniu lekarskim, co bardzo reorganizuje pracę szkoły. W styczniu ukończyła 60 lat i nie chce przejść na emeryturę, a nic nie wskazuje na to, że nadal nie będzie chodziła na liczne zwolnienia lekarskie. Czy dyrektor może wysłać tę Panią na emeryturę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Wypowiedzenie umowy o pracę zawartej z nauczycielem wf na okres 2 lat od 01.09.2018 r. do 31.08.2020 r. (umożliwiający odbycie stażu na stopień nauczyciela kontraktowego) w części dotyczącej rodzaju świadczonej pracy. Jest to pierwsza umowa zawarta z tym pracownikiem. Niestety, w związku z tym, iż w roku szkolnym 2020/2021 zmniejszy się o 1 liczba etatów nauczycieli wf, dyrektor zmuszony jest przenieść 1 z nauczycieli do świetlicy szkolnej. Proszę o informację czy można wypowiedzieć umowę o pracę w części dotyczącej rodzaju świadczonej pracy (zmiana z nauczyciela wf na wychowawcę świetlicy) nauczycielowi w trakcie odbywania stażu na nauczyciela kontraktowego. Jeśli tak, to w jakim terminie należy to zrobić (wręczyć wypowiedzenie) i do kiedy czekać na decyzję pracownika. Co, jeśli nie przyjmie nowych warunków?
Nadmieniam, iż jako kryterium wypowiedzenia umowy, akurat temu pracownikowi, przyjęto najkrótszy okres zatrudnienia. Pozostali nauczyciele wf są zatrudnieni albo na umowy na czas nieokreślony, albo poprzez mianowanie, a dwoje (w tym pracownik, o którym mowa) na okres 2 lat (w celu umożliwienia odbycia stażu), z tym, że jeden z nich był zatrudniony wcześniej od 11.09.2017 r. do 22.06.2018 r. (koniec zajęć dydaktycznych) w celu zastępstwa i ponownie od 01.09.2018 do 31.08.2020, a drugi (typowany do wypowiedzenia umowy w części dotyczącej rodzaju świadczonej pracy) od 01.09.2018 do 31.08.2020.
Proszę o szczegółowe informacje w jaki sposób dokonać wypowiedzenia, w jakim terminie oraz czy w przypadku niewyrażenia zgody przez pracownika należna mu będzie odprawa (za jaki okres)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- PYTANIE 1:
Pracuje u mnie w przedszkolu niepublicznym nauczyciel będący jednocześnie dyrektorem ds. pedagogicznych, który ukończył studium pedagogiczne o specjalności edukacja wczesnoszkolna. W związku z chęcią poszerzania swoich kwalifikacji – w tym roku osoba ta ukończyła studia wyższe (licencjat) z pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Studia magisterskie natomiast chciałaby zrobić już z innej specjalności, np. logopedia, oligofrenopedagogika lub terapia pedagogiczna, co bardzo by się przydało w naszym przedszkolu. Uczelnia, na której studiowała ta pani, upiera się, że w związku ze zmianą przepisów nie ma możliwości robić magisterki z innej specjalności, konieczna jest kontynuacja pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, a dopiero potem, na studiach podyplomowych można zrobić wspomniane kierunki. Wydaje mi się nonsensem studiowanie kolejnych lat kierunku, z którego już nauczyciel ma kwalifikacje uzyskane podczas studium, i których już przecież nie utraci. Moje pytanie zatem brzmi: czy nauczycielka może kontynuować studia na magisterce z innego kierunku niż licencjat (np. logopedia lub oligofrenopedagogika) i czy tak zdobyte kwalifikacje będą zgodne z prawem oświatowym?
PYTANIE 2: Rozumiem, że tak jest, gdyby nie było tego wykształcenia ze studium. Ale nauczycielka ma ukończone studium z edukacji wczesnoszkolnej, o czym pisałam w pytaniu 1, czyli już na dzień dzisiejszy ma kwalifikacje do nauczania w przedszkolu. Czy te kwalifikacje tracą ważność? Studium nie uprawnia już do nauczania dzieci? Bo jeśli nie traci ważności, to przecież studia II stopnia mogłyby być z czegoś innego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zastępca dyrektora nie ma godzin od 1 września (przetasowania w związku z reformą, likwidacja zastępcy w szkole podstawowej). Po wizycie w ZUS okazało się, że może odejść na emeryturę, także wg starych zasad, ale musi rozwiązać stosunek pracy do końca kwietnia br. To bardzo dobry, oddany nauczyciel. Czy jest jakaś szansa prawna, aby odeszła z 6-ci m-czną odprawą (art 20 KN?). Wiem, że niestety musi napisać sama prośbę o rozwiązanie stosunku pracy, mamy rok szkolny...Mało czasu, został tydzień. Pisząc do Pana, chcę chyba uciszyć smutek, że nic nie mogę zrobić, aby nagrodzić odprawą, tak wspaniałego pedagoga, za wieloletnią pracę.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie w poniższej sprawie: Jedna z pracownic zatrudniona w bursie od 2009 roku, legitymująca się jeszcze w czerwcu 2017r. 10-letnim stażem pracy (na podstawie dostarczonych świadectw pracy), w czerwcu 2017r. dostarczyła dwa zeznania świadków potwierdzające jej prace w gospodarstwie rolnym rodziców (ze wskazaniem pewnych okresów tej pracy od 16 roku życia, który ukończyła w 1993r.). Zeznania potwierdzone przez Wójta gminy, opatrzone datą 09.06.2017r. Zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 1990r. o wliczaniu okresów pracy w gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy, po zweryfikowaniu okresów pracy w gospodarstwie wykazanych w zeznaniach świadków z świadectwami pracy i edukacją tej pracownicy od 16 r.ż do ukończenia szkoły, postanowiono o zaliczeniu pewnych okresów pracy w gospodarstwie rolnym rodziców do pracowniczego stażu pracy. W związku z tym na dzień 30 czerwca 2017r. pracownica legitymuje się 21-letnim stażem pracy. Zatem od miesiąca lipca 2017 roku pracownicy będzie wypłacany dodatek stażowy w wysokości 20%. Nasuwa się pytanie: czy pracownicy należy wypłacić nagrodę jubileuszową za 20 lat pracy, czy też nie w świetle opisanej sytuacji. Jeśli tak, to w oparciu o jaki przepis? Ponadto czy pracownica ta może także rościć sobie prawo do wypłaty wyrównania dodatku stażowego. Zwracam uwagę, iż dokumenty wskazujące na pracę w gospodarstwie rolnym rodziców przedłożyła w czerwcu br. opatrzone datą 09.06.2017r.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe