Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Chcę zapytać co powinna zawierać księga inwentarzowa: - czy pomoce i wyposażenie zakupione w ramach projektu powinny być wpisane do ogólnej księgi czy powinna być założona dodatkowa księga na projekty ( księgowa mówi, że osobno i nie wpisywać cen tylko ilości)? - czy zakupy poniżej 250 zł też powinny być w osobnej księdze (tak mówi księgowa)bez cen tylko ilości? czy księga powinna być prowadzoną wg daty wpływu, czy nie jest to ważne? Bardzo proszę o odpowiedź bo mam 3 księgi w szkole i wielki bałagan.
W przypadku ksiąg inwentarzowych brak jest odrębnej regulacji prawnej dotyczącej stricte inwentarza. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. tj. 2019, poz. 351), Księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów (sum zapisów) i sald, które tworzą:
1) dziennik;
2) księgę główną;
3) księgi pomocnicze;
4) zestawienia: obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych;
5) wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz).
Tym samym księgi inwentarzowe nie zostały uregulowane w przepisach, stanowią one jedynie środek pomocniczy. Przepisy nie określają w jaki sposób księgi inwentarzowe winny być prowadzone, co powinny zawierać a czego nie. Jednak księga powinna zawierać informacje, które będą niezbędne do określenia elementów majątku szkoły.
Mając powyższe na uwadze podział ksiąg inwentarzowych, wskazanie w jaki sposób należy ewidencjonować składniki aktywów i pasywów należy do kierownika jednostki, oczywiście nie jest to żaden prawny obowiązek. Ze względów pomocowych przyjmuje się także, że księgi mogą być podzielone na działy lub konkretne pomieszczenia, jednakże decyzja o takim podziale leży w gestii dyrektora szkoły.
Praktyka prowadzenia ksiąg inwentarzowych, jako środków pomocniczych wypracowała formę sporządzania poszczególnych wpisów. Wyróżnia się w praktycznym ujęciu, że księga inwentarzowa powinna zawierać:
-liczbę porządkową, w ujęciu chronologicznym,
-datę nabycia konkretnego środka (aktywów lub pasywów),
-wskazanie odpowiedniego dokumentu na podstawie, którego nastąpiło nabycie środka, np. faktura VAT, rachunek,
-konkretną datę, w której nastąpiło przyjęcie środka do używania,
-symbol,
-wartość początkową środków nabytych,
-wskazanie miejsca użytkowania lub osobę odpowiedzialną,
-datę likwidacji środków wraz z podaniem przyczyny likwidacji albo datę sprzedaży środków.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o interpretację możliwości przyjęcia do niepublicznej szkoły sportowej ucznia, który dotychczas w macierzystej placówce uczy się w szóstej klasie choć rocznikowo przynależy do klasy piątej. Matka od nowego roku szkolnego chciałaby, by ponownie rozpoczął edukację z klasą szóstą, chłopiec rozpoczął edukację za granicą, następnie kontynuuje w Polsce.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór statutu niepublicznego przedszkola integracyjnego oraz regulamin pracy.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1.Proszę sprecyzować zapisu w waszym regulaminie Rady Pedagogicznej "Dopuszcza się możliwość protokołowania elektronicznego posiedzeń Rady Pedagogicznej". Zapis rozumiem jako prowadzenie protokolarza w pamięci komputera więc czy istnieje przy tej okazji specjalny podpis elektroniczny? Jak nowy nadzór odniesie się do tej formy? 2.Nie znalazłem w portalu Regulaminu szkoły. Konkretnie gimnazjum. 3.Jak zgodnie z pzepisami powinna wygladać oraz być prowadzona księga protokołów Rady Pedagogicznej?.Czy uchwały i wnioski mogą być prowadzone w osobnej ksiedze?Jak prawidłowo dokumentować i prowadzić wszelkiego rodzaju sprawozdania?Forma elektroniczne w mojej opini byłaby najlepszym rozwiązaniem.
- Jak należy realizować treści edukacji zdrowotnej z zajęć wf? Czy podajemy je w trakcie zajęć praktycznych czy mają stanowić oddzielny blok teoretyczny w ramach wf?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z pytaniem czy zakup i montaż klimatyzacji w sali zajęć dla dzieci w przedszkolu niepublicznym można rozliczyć w ramach dotacji oświatowej? Montaż ten jest konieczny ze względu na wysokie wartości temperatur w okresie letnim i ryzyko wystąpienia udaru cieplnego u dzieci.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe